شوراها و دهیاران می‌توانند با فرهنگ‌سازی در تبیین برنامه‌های دولت نقش محوری داشته باشند

حرکت کارخانه سیمان نهاوند در جهت کسب موفقیت و افتخار است

برنامه فعالیت پزشکان متخصص در کلینیک تخصصی امام خمینی (ره) نهاوند اعلام شد

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه

ورود به منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند تا پایان خرداد ماه ممنوع است

شأن نماز جمعه مطالبه‌گری و بیان مطالبات مردم است

دو کشته و ۲ زخمی در تصادف ساعاتی قبل جاده نهاوند_ فیروزان

سال گذشته بیش از ۳۸ هزارتن آسفالت در سطح خیابان ها و معابر شهری نهاوند اجرا شد

جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

  • کد خبر : 9125

صدای نهاوند:
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: برای نخستین بار در استان همدان ۱۴ هزار اصله نهال پسته بین باغداران روستایی نهاوند توزیع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند،احمد باقری اظهار داشت: با نظر کارشناسان امور باغبانی جهاد کشاورزی نهاوند و استان همدان برای نخستین بار در استان ۷ هکتار از مزارع نهاوند زیر کشت درختان پسته قرار می‌گیرد.

وی افزود: از نظر کارشناسان باغداری وزارت جهاد کشاورزی نهاوند از جمله مناطق مستعد کشت  پسته به دلیل وجود خاک حاصلخیز، مرغوب و تنوع آب و هوایی در غرب کشور است.

باقری با اشاره به اینکه این کار زیر نظر باغداران پسته رفسنجان و کرمان انجام می‌گیرد،گفت: نهال پسته که به‌صورت نر و ماده باید با فاصله‌ای کم از هم کاشته شود بعد از مدت ۳ تا ۴ سال بارور می‌شوند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: میزان سود و ارز آوری پسته برای کشور و باغداران خوبه بوده  به‌طوری‌که تاکنون اهالی روستاهای وهمان، ملوسان، حسین‌آباد گیان، بانسره، ده حیدر، زرامین سفلی برای دریافت ۱۲هزار و نهصد اصله نهال پسته و کاشت  آن در مزارع خود به این نهاد مراجعه کرده‌اند.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۲ هزار هکتار انواع باغات میوه در نهاوند وجود دارد که از این میزان ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار زیر کشت گردو، ۳۵۰ هکتار به سیب گلاب و ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار  نیزبه سیب‌درختی قرمز و زرد پاییزه اختصاص دارد.

باقری عنوان کرد: با کاشت باغات جدید پسته در نهاوند ۷ هکتار از زمین‌های کم آب بر، زیر کشت پسته می‌روند و برای بیش از ۸۰ نفر نیز اشتغال ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۷ هزار و ۳۰۰ باغدار و بهره‌بردار نهاوندی درزمینه تولید سیب فعالیت دارند که سیب‌های تولیدی آنها به دلیل نوع آب‌ و هوا و مراقبت کارشناسان اداره باغبانی جهاد کشاورزی از کیفیت بالایی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار داشت: متأسفانه سال گذشته به علت سرمازدگی بیش از ۶۰ درصد از انواع میوه در باغ‌های نهاوند از بین رفت به گونه‌ای که فقط در تولید گردو میزان از آن از ۱۱ هزار تن به ۷ هزار تن کاهش یافت.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش