سال گذشته بیش از ۳۸ هزارتن آسفالت در سطح خیابان ها و معابر شهری نهاوند اجرا شد

جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

  • کد خبر : 8729

صدای نهاوند:
عمر بالا وفرسودگي ساختمانهاي موجود در هسته مركزي شهر نهاوند دراستان همدان ، دركنارزلزله دخيز بودن اين مناطق موجب شده تا همواره اين مكانها با تهديد تخريب ووقوع فاجعه انساني مواجه باشند.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، بررسی ها نشان می دهد، هم اکنون ۳۰ درصد از جمعیت شهری نهاوند استان همدان دربیش از هکتار۱۷۲بافت فرسوده تمرکز دارند که در صورت هرگونه تخریب می تواند به فاجعه تکان دهنده ای تبدیل شود.

 معاون شهردارنهاوند دراین خصوص می گوید:« این منطقه دارای ۸/۱۷۱هکتار بافت فرسوده است که در سه نقطه از شهر نهاوند واقع شده است.»

عباس حسنوند می افزاید:« ۳/۱۳۳هکتار از بافت فرسوده نهاوند در بخش مرکزی شهر، ۵/۳۸هکتار آن نیز درحاشیه شهرواقع شده که شامل ۵/۶ هکتار در منطقه گوشه سرآسیاب، ۸/۲۴هکتار در منطقه گل زرد و ۲/۷ هکتار در منطقه شاطرآباد است.»

وی ادامه می دهد:« با توجه به زلزله خیز بودن نهاوند لذا برای جلوگیری از خطرات احتمالی که می تواند جان مردم را به خطر بیندازد چاره ای جزء نوسازی بافت فرسوده نداریم.»

معضلات پیشروی نوسازی

وجود بافتهای تاریخی وناتوانی ساکنان این مناطق برای دریافت وبازپرداخت تسهیلات از جمله مشکلاتی است که موجب شده تا روند نوسازی دراین مناطق ازسرعت کمی برخوردار است.

 معاون شهردار نهاوند می گوید:« قدمت هزارساله نهاوند ووجود برخی آثار تاریخی ازجمله معبد لائودیسه موجب شده تا نوسازی این مناطق درحال حاضر متوقف شود.»

حسنوند می افزاید:«برای حل این مشکل باید کارشناسان سازمان میراث فرهنگی حریم هارا مشخص کرده تا نوسازی این بافتها آسیبی به آثار تاریخی نزند.»

بررسیها نشان می دهد،مشخص نبودن مکان دقیق برخی از آثار تاریخی موجب شده تا برای این اقدام کارشناسان با وسواس بسیار وارد عمل شوند .

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند دراین خصوص می گوید:«ازآنجا که محل دقیق معبد لائودیسه مشخص نبود لذا پیش از انقلاب کل محله دوخواهران که احتمال می رفت محل این معبد بوده ثبت ملی شد.»

محسن جانجان می افزاید: « با توجه به اینکه در تمامی اماکن و محلههایی که ثبت آثار ملی شده‌اند ساخت و ساز باید بر اساس قوانین و ضوابط خاص صورت گیرد لذا بر اساس سه فصل کاوش که طی سال‌های ۸۴، ۹۰ و ۹۱ در محله دوخواهران صورت گرفته است به نتایجی دست پیدا کردیم که به احتمال قوی محل معبد لائودیسه در این منطقه واقع شده است.»

این اظهارات درحالی است به گفته وی تاقطعی نشدن نتیجه کاووشها ساخت و ساز برای اهالی این منطقه ممنوع شده است.

از طرفی فرسودگی شبکه آب وفاضلاب دراین منطقه ،ناهماهنگی بین سایر سازمانها و نبود تسهیلات لازم از جمله معضلاتی است که موجب کندی این روند شده است.

ازطرفی برای نوسازی و رفع مشکلات بافت فرسوده باید تمام ادارات و نهادهای مربوطه از جمله شهرداری، اداره راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، اداره توزیع نیروی برق، آب وفاضلاب شهری و … به صورت مشترک دراین راه گام بردارند.

ارائه تسهیلات نوسازی به ساکنان منطقه فرسوده

نبود استقبال لازم از نوسازی بافت فرسوده در منطقه مرکزی نهاوند سبب شدتا مسئولان شهری برای استقبال بیشتر ، خدمات ویژه ای رابه متقاضیان ارائه دهند.

این درحالی بود که به گفته مدیرکل وقت اداره راه و شهرسازی استان همدان یک و نیم میلیارد اعتبار برای بازآفرینی بافت فرسوده درنظر گرفته شده است .

 معاون شهردار نهاوند دراین خصوص می گوید:«ازآنجا که تمام مسئولان علاقه به نوسازی بافت فرسوده هستند لذا تسهیلات ویژه ای را نیز به این امر اختصاص دادند.»

حسنوند می افزاید:« به عنوان مثال وزارت راه و شهرسازی اقدام به ارائه وام نوسازی با بهره پایین کرده است وشهرداری نیز برای صدور پروانه تخفیفات ویژه ای را درنظر گرفته است.»

وی ادامه می دهد:«با توجه به استانداردهایی که سازمان نظام‌مهندسی نهاوند برای نوسازی این ساختمانها تعیین کرده است درآینده شاهد واحدهای ایمن ونودراین منطقه خواهیم بود.»

نویسنده : محمدرضا سوری 

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش