صدای نهاوند:
از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۱ نفر در محورهای مواصلاتی نهاوند جانباختهاند درحالیکه با روند کند تعریض جادهها ارابه مرگ همچنان در نقاط حادثهخیز محورهای این شهرستان میتازد.
به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، یکی از مسائلی که بارها به آن پرداختهشده نامناسب بودن محورهای مواصلاتی در برخی استانها و شهرستانها ازجمله شهرستان نهاوند است چراکه برخی محورهای ارتباطی این شهرستان از استانداردهای لازم فاصله دارند.
در این گزارش وعدههای اخیر مسئولان شهرستانی و کشوری برای بهسازی و تعریض راههای مواصلاتی نهاوند را بررسی میکنیم که پس از سفر رئیس سازمان برنامهوبودجه به شهرستان جدیتر از پیشگرفته شد.
محور نهاوند- آورزمان و نهاوند- فیروزان با توجه به عرض کم جاده و تردد تعداد زیادی خودرو و همچنین با توجه به اینکه بهنوعی کریدور ارتباطی غرب با مرکز و جنوب کشور است گاهی حوادثی تلخ و جبرانناپذیر را رقم میزند.
آخرین حوادث دلخراش در این دو محور، اربعین سال جاری ۹ کشته برجای گذاشت و زائران اربعین جان خود را به فجیعترین شکل از دست دادند.
علی قویمی راننده تریلر حمل سوخت گفت: ماهانه بیش از ۱۰ بار در محور نهاوند- فیروزان به سمت استان کرمانشاه تردد دارم.
۱۲ کیلومتر از محور نهاوند فیروزان حادثهآفرین است
وی ادامه داد: چند کیلومتر از این محور بهصورت چهار خطه است اما حدود ۱۲ کیلومتر باقیمانده آن به سمت فیروزان که دارای عرض کمی بوده و بسیار حادثهآفرین و خطرناک است.
این راننده تریلی گفت: بارها برای تردد در این محور با توجه به محموله سوختی که همراه داریم عذاب وجدان و دلهره داریم که خدایی نکرده حادثهای رخ ندهد که جان عدهای بیگناه درخطر بیفتد.
وی افزود: مسئولان باید در خصوص ساماندهی این محورها و تعریض آن اقدام کنند چراکه جان انسان بسیار حائز اهمیت است و بهره مندی از راه ایمن از حقوق مردم است.
سرگرد حمزه طائفی فرمانده پلیسراه شهرستان نهاوند در این رابطه گفت: متأسفانه علل اصلی در تصادفات محورهای نهاوند مناسب نبودن زیرساختها در این شهرستان است.
وی با اشاره به حادثهخیز بودن محورهای نهاوند به فیروزان، سهراهی شهرک در محور نهاوند فیروزان، سهراهی فارسبان، محورهای روستایی فیروزان، کهریز سلیم و صلاحالدین، محور نهاوند- نورآباد و نهاوند- آورزمان گفت: متأسفانه محور نهاوند فیروزان محوری روستایی است اما امروز با حجم ترددهای بسیار، از آن بهعنوان محور اصلی استفاده میکنیم که نیازمند اصلاح و ساماندهی است.
فرمانده پلیسراه نهاوند با اشاره وجود برخی کمبودها در محورهای اصلی و روستایی شهرستان گفت: کاهش و ساماندهی این نقاط به کاهش تصادفات کمک میکند.
نامناسب بودن پایش تصویری محورهای اصلی شهرستان
وی با اشاره به نامناسب بودن پایش تصویری محورهای اصلی شهرستان گفت: پایهها نصبشده اما دوربینی دیده نمیشود که این مسئله نیز نیازمند پیگیری است.
سرگرد طائفی با اشاره به آمار تصادفات جرحی و فوتی طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری، گفت: متأسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۱ نفر در محورهای نهاوند جان باختند درصورتیکه این آمار در سال گذشته و در ۱۲ ماهه ۴۱ نفر بوده است.
وی در خصوص تصادفات جرحی سال جاری نیز، گفت: طی ۸ ماهه گذشته در شهرستان نهاوند ۱۲۶ نفر در تصادفات مجروح شدهاند که نسبت به سال گذشته ۱۸ نفر به این آمار اضافهشده است.
معاون ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان همدان گفت: محورهای مواصلاتی نهاوند- آورزمان- ملایر و نهاوند -فیروزان متأسفانه بسیار حادثهخیز هستند و باید هرچه سریعتر این محورها ساماندهی شوند.
محور نهاوند – کنگاور ۵۵ کیلومتر است که ۴۰ کیلومتر آن در حوزه شهرستان نهاوند قراردارد حبیب نادیان رفیع بابیان اینکه کل محور نهاوند – کنگاور ۵۵ کیلومتر است که ۴۰ کیلومتر آن در حوزه شهرستان نهاوند قراردارد، افزود: از این مقدار ۱۲ کیلومتر باقیمانده که نیازمند ساماندهی است چراکه حوادث دلخراشی را رقم زده است.
حبیب نادیان رفیع با اشاره به اینکه به تازگی با پیگیریهای مسئولان استانی و شهرستانی ابلاغی یک میلیاردی برای این محور اخذشده، گفت: با توجه بهضرورت ساماندهی این محور فرماندار شهرستان نیز از اعتبارات شهرستانی مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان برای این منظور قرار داده است.
وی ادامه داد: محور نهاوند- آورزمان – ملایر درمجموع ۴۲ کیلومتر است که در ۱۶ کیلومتر آن کار مطالعاتی انجامشده است.
معاون ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه حدود ۸ کیلومتر محور در حال حاضر در دست پیمانکار است، گفت: در حال حاضر ۱.۵ کیلومتر آن از سمت نهاوند آسفالت شده و ۱.۲ کیلومتر دیگر نیز آماده آسفالت ریزی است که بهمحض مساعد شدن شرایط جوی این مقدار هم آسفالت میشود.
وی بابیان اینکه ۵ کیلومتر آخر این محور نیز در صورت تخصیص مناسب و مساعد بودن شرایط جوی تا پایان تیرماه آینده بهرهبرداری میشود، گفت: فعالیت در محور نهاوند- آور زمان از سال ۱۳۹۰ بهصورت مقطعی با توجه به حوادث آغازشده اما متأسفانه بودجه و ردیف ملی برای تأمین اعتبار نداشته است.
نادیان رفیع افزود: خوشبختانه در آخرین پیگیریهای انجامشده طرح ملی شدن این پروژه در سازمان برنامهوبودجه کشور است که در اینجا نفوذ نماینده شهرستان میتواند مؤثر واقع شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در محور نهاوند- آور زمان ۴ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، گفت: در ورودی محور نهاوند از سمت آورزمان اصلاح قوس نیز وجود دارد.
معاون ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان همدان، گفت: دیگر محور حادثهخیز نهاوند، محور بروجرد است که کار اصلی در آن محور انجامشده و کار پایانی در آن محور تخریب پل فعلی و آسفالت است که متأسفانه با توجه به نامساعد بودن شرایط جوی در حال حاضر به تعویق افتاده است.
ایمن نبودن محورهای مواصلاتی بر توسعه نهاوند سایه انداخته است
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ایمن نبودن محورهای مواصلاتی نهاوند روی روند توسعه این شهرستان سایه انداخته است، در خصوص پیگیریهای صورت گرفته از وزیر راه شهرسازی و همچنین ملاقات با وی در رابطه با تأمین اعتبار پروژههای ملی شهرستان نهاوند، گفت: متأسفانه در محورهای مواصلاتی شهرستان نهاوند براثر تصادفات طی ۹ ماهه سال جاری بیش از ۴۰۰ نفر مجروح شده و ۴۱ نفر نیز جان خود را ازدستدادهاند.
وی با اشاره به ایمن نبودن دو محور پرتردد نهاوند-آورزمان و نهاوند- فیروزان، گفت: خوشبختانه طی پیگیریها و دیدار با وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأمین اعتبار این محورها، دستورات و تأکیداتی صورت گرفت.
متأسفانه مسئولین قبلی راه و شهرسازی استان نسبت به وضعیت شهرستان نهاوند کوتاهی کرده اند نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه متأسفانه مسئولان قبلی راه و شهرسازی استان نسبت به وضعیت شهرستان نهاوند کوتاهی کرده اند، گفت: درگذشته محور نهاوند – آورزمان را محور فرعی روستایی تعریف کردهاند که با توجه به حجم تردد در این محور و حادثهخیز بودن آن طی پیگیریها و اخذ موافقتهای ماده ۲۱۵ و ۳۲ از مسئولان دولت این محور بهعنوان پروژه ملی تعریف شد.
وی بابیان اینکه معضل عدم ایمنی راههای نهاوند بر سر مسائل دیگری چون توسعه و اشتغال شهرستان سایه انداخته است، گفت: متأسفانه محورهای مواصلاتی شهرستان نهاوند بلای جان مردم شدهاند.
بهرام نیا با اظهار به اینکه منابع مالی در کشور محدود است،، عنوان کرد: این مهم که منابع محدود است توجیه خوبی برای ضعف عملکرد یک مدیر نیست چراکه مدیر باید مدیریت هزینه و با پیمانکاران تعامل داشته باشد تا بتواند در راستای رفع کمبودها برای مردم قدم بردارد.
جانمایی نامناسب ایستگاه راهآهن فیروزان
وی با اشاره به عدم جانمایی مناسب ایستگاه راهآهن فیروزان برای شهرستان نهاوند گفت: متأسفانه با راهاندازی این ایستگاه تنها ۲۰ درصد از مردم شهرستان از راه آهن بهرهمند میشوند چراکه اگر بخواهند از این نعمت استفاده کنند باید متحمل هزینه شوند و مدیریت زمان را نیز از دست بدهند.
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از ایستگاه خط ریل ملایر تا فیروزان ۷۲ کیلومتر فاصله است و اگر کسی قصد سفر به شهرستان نهاوند را داشته باشد باید ۵۰ کیلومتر دیگر در مسیر زمینی جاده را طی کند که مجموعاً ۱۱۲ کیلومتر میشود، عنوان کرد: اگر فردی از ایستگاه ملایر از قطار پیاده شود تا نهاوند حدود ۵۰ کیلومتر مسافت دارد.
وی افزود: بر همین اساس قطعاً ۸۰ درصد مردم نهاوند از وجود راهآهن در نهاوند سودی نخواهند برد.
بهرام نیا ادامه داد: خوشبختانه با پیگیریهای صورت گرفته از معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه بودجه، وزیر راه و مدیرعامل راهآهن کشور مقرر شد برای استفاده ۱۰۰ درصد مردم شهرستان بهواسطه عبور خط ریل غرب به جنوب کشور ایستگاهی در نزدیکیهای شهرستان احداث شود.
فرماندار نهاوند نیز در همین خصوص از تخصیص ۳ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی محور نهاوند-فیروزان خبر داد.
کریم حمیدوند با اشاره به لزوم ساماندهی ۱۲ کیلومتر پایانی محور نهاوند – فیروزان که بسیار حادثهآفرین و خطرناک است، گفت: طی سال جاری سهمی از اعتبار مناطق محروم با پیگیری های بخشدار به فیروزان اختصاص داده شد.
حمیدوند بابیان اینکه در آیندهای نزدیک این پروژه حیاتی و مهم اجرایی میشود، گفت: امیدوارم با وحدت مسئولان و مردم مشکلات شهرستان که مانع توسعه شدهاند یکی پس از دیگری رفع و مایه رونق اقتصادی در شهرستان شود./مهر
پیگیر نبودن و بی تفاوتی نسبت به انتخاب جای درست جاده ها و را ه آهن نهاوندوبه فکر خارج رفتن.این نتایج را به دنبال دارد.سیاسی بودن یک بحثه پیگیر و مرد عمل بودن یک بحث مهم دیگر.بهرام نیا تا جایی که زورش می رسد دلسوزانه برای نهاوند تلاش می کندکه قابل ستایش است/.نهاوند شهر برترین اولین ها و مرکز ایالت غرب ایران