سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 541

نهاوند- اوج بی رحمی جاده های استان همدان در محور نهاوند-همدان از جاده آورزمان است که در دوماه گذشته با وقوع چهار حادثه دلخراش ۱۵ کشته و ۲۵ مجروح برجای گذاشته و باعث وحشت مردم نهاوند شده است.

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، شهرستان نهاوند گرچه بعنوان سومین شهر بزرگ و پرجمعیت استان همدان مطرح است اما در بسیاری زمینه های شاخص های مهم و تأثیر گذاری دارد که نهاوند را در کشور، استان و غرب کشور زبانزد عام و خاص کرده و همین موضوع باعث شده بسیاری از هموطنان برای دیدن شهر نهاوند با قدمت تاریخی هفت هزار سال قبل از میلاد، شهر سراب های خروشان، شهر دروازه ورود اسلام به ایران، شهر گروه ابوذر، شهر سقوط اولین مجسمه شاهنشاهی، شهر معبد لاودئیسه و شهر محوری زیارت عتبالت عالیات به نهاوند سفر کنند.

با بیان این ویژگی ها بحث راه و توجه به حمل و نقل جاده ای از مهمترین نیازهای شهرستان نهاوند است که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم در توسعه شهرستان محسوب می شود اما  متأسفانه این بخش از عقب ماندگی شدیدی در سالهای گذشته رنج می برد.

هرچند در سه سال گذشته با انتشار گزارش های متعدد پایگاه خبری صدای نهاوند و پیگیری و رایزنی مسئولان، ورودی و خروجی شهر نهاوند از محور کرمانشاه و بروجرد تعریض و اصلاح شد اما آنچه امروز مردم نهاوند از آن وحشت دارند و متأسفانه در چند ماه گذشته بیش از ۱۵ کشته و ۲۵ مجروح به همراه داشته محور نهاوند-همدان از جاده آورزمان است که اگر مسئولان فکری به حال آن نکنند باید منتظر صحنه های دلخراش دیگری باشیم و بازهم آه حسرت و داغ و یتیمی و درد و هجران و ماتم.

جاده آورزمان مسیر نهاوند-ملایر و نهاوند-همدان را نسبت به جاده اصلی که در محور بروجرد قرار دارد نزدیک تر می کند

جاده آورزمان که مسیر نهاوند-ملایر و نهاوند-همدان را نسبت به جاده اصلی که در محور بروجرد قرار دارد نزدیک تر می کند در چند سال گذشته تا توانسته صحنه های دلخراش تصادف و مرگ و حادثه خلق کرده است، اما اوج بی رحمی های این جاده در دوماه گذشته بود که با وقوع چهار حادثه دلخراش ۱۵ کشته و ۲۵ مجروح برجای گذاشت و باعث رعب و وحشت مردم نهاوند شد.

این شهرستان وجود قدمت تاریخی خود و این‌که دارای مناطق گردشگری بسیار و محصولات متنوع کشاورزی است تاکنون مورد بی‌مهری‌های فراوانی قرار گرفته به گونه‌ای که به بسیاری از حقوق خود دست نیافته است.

750321

از مشکلات اساسی شهرستان نهاوند که عاملی برای عقب‌ماندگی آن شده وضعیت نامناسب جاده ها و بن بست بودن این شهرستان است که متأسفانه تا سال ۱۳۹۰ مورد بی‌توجهی و کم لطفی مسئولان قرار گرفته اما در سه سال گذشته وضعیت راههای ورودی و خروجی نهاوند تغییر یافته و مقدار قابل توجهی از تصادفات منجر به فوت کاهش یافته اما در محور آورزمان متأسفانه  نامناسب بودن جاده‌ ارتباطی تاکنون جان چندین نفر را در ماه های اخیر گرفته و خانواده‌های بسیاری را داغدار کرده که  این موضوع باعث نگرانی مردم شهرستان نهاوند شده است.

راه ارتباطی نهاوند به ملایر و همدان از جاده آورزمان به طول ۳۵ کیلومتر که به عنوان جاده مرگ یاد می شود، به علت عرض کم بودن، عدم وجود شانه خاکی، کوهستانی و دارای گردنه با پیچ های تند و پی در پی و نقاط حادثه خیز فراوان باعث بسیاری از تصادفات و تلفات است که اگر در آینده نزدیک این معایب رفع نشود مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت چرا که گردشگرپذیر بودن این شهرستان و تردد مسافران در ایام مختلف سال در این جاده خطرات خود را به همراه دارد.

معایب و خطرات این جاده ارتباطی و وقوع تصادفات دلخراش با کشته های بسیار نارضایتی شدید مردم نهاوند را به همراه داشته و خبرگزاری مهر درصدد آن است تا این نارضایتی و دغدغه مردم را به مسئولان انتقال دهد.

استاندار همدان ۲۵ خرداد سال جاری در پایان سفر شهرستانی خود به نهاوند گفت: ورودی شهر نهاوند از محور همدان جاده آورزمان به هیچ وجه مناسب و امن نیست و به همین جهت برای رفع و اصلاح دو پیچ خطرناک در این محور یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانداری و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات نقاط حادثه خیز اداره راه و شهرسازی به این موضوع اختصاص می یابد.

750322

محمد ناصر نیکبخت همچنین برای تردد وسایل نقلیه سنگین همانند تریلی و کامیون ممنوعیت ویژه ای انجام داد و تردد تریلی را به کلی در این محور ممنوع کرد و تردد کامیون ها هم در روزهای تعطیل و پنج شنبه و جمعه ممنوع شد.

اما اخبار همچنان از وقوع حوادث خونبار در این محور حکایت دارد و تیترهای که سایه وحشت و ترس را بر شهر نهاوند حاکم می کند که دراین ارتباط فرماندار شهرستان نهاوند به خبرنگار صدای نهاوند گفت: تسریع در تعریض جاده نهاوند – همدان از اولویت های اصلی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان بوده و اهتمام جدی در بین مسئولان نهاوندی و استانی وجود دارد تا هرچه سریعتر شهرستان نهاوند به وسیله جاده دو بانده و یا اتوبان به مرکز استان متصل شود.

امامعلی عبدالملکی گفت: با هماهنگی های انجام شده در جلسه ای که در حضور استاندار و مدیر کل راه و شهر سازی استان همدان برگزار شد با گزارش اساسی و عملی از این پروژه تلاش داریم تا اعتبارات لازم و کافی برای سال ۹۴ اختصاص یابد تا شاهد سرعت بخشی به این پروژه و تزریق اعتبارات لازم به آن باشیم.

عبدالملکی عنوان کرد: تنها هشت کیلومتر از این جاده در حوزه استحفاظی شهرستان نهاوند قرار دارد که تا پایان سال چهار کیلومتر آن دو بانده و به بهره برداری می رسد، البته باید مسئولان شهرستان ملایر نیز برای حل مشکل جاده آورزمان تلاش و کوشش کنند چون قسمت اعظم این جاده در حوزه شهرستان ملایر واقع شده است.

750323

عضو هیئت رئیسه و نماینده معین مردم شهرستان نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: تعریض و بهسازی راههای ارتباطی برون شهری شهرستان نهاوند در سه محور بروجرد، همدان و کرمانشاه ۵۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

شهرستان نهاوند در حوزه راههای ارتباطی برون شهری در سه محور نهاوند همدان، نهاوند بروجرد و نهاوند کرمانشاه دارای معضلات و مشکلات جدی است

بهروز نعمتی در گفتگو با خبرنگار صدای نهاوند اظهار داشت: شهرستان نهاوند در حوزه راههای ارتباطی برون شهری در سه محور نهاوند همدان، نهاوند بروجرد و نهاوند کرمانشاه دارای معضلات و مشکلات جدی است که برای رفع آنها ۵۱ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

نعمتی گفت: شهرستان نهاوند بعنوان محور کلیدی اتصال شرق و مرکز کشور با منطقه غرب و کشور عراق محسوب می شود که روزانه تردد زیاد وسایل مختلف سنگین و سبک  در محورهای ورودی و خروجی  آن جریان دارد اما متأسفانه این شهرستان از جاده های برون شهری مناسب و استانداری برخوردار نیست.

نماینده معین مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از پرخطرترین و ناامن ترین جاده های مواصلاتی نهاوند جاده نهاوند-همدان از محور آورزمان به طول هشت کیلومتر است که متأسفانه در دوماه گذشته وقوع چند حادثه  تصادف در این محور ۱۲ کشته و بیش از ۲۰ مجروح به همراه داشته است، افزود: به دلیل وجود گردنه و کوهستان در این مسیر برای تعریض و بهسازی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

بهروز نعمتی اظهار داشت: تمامی موارد فوق در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی اعلام شده تا با رعایت اولویت و به منظور رفع مشکلات و کاهش حوادث راههای ارتباطی نهاوند تخصیص بودجه مورد نیاز در اعتبارات سال آینده وزارت راه و شهرسازی  مورد توجه قرار گیرد.

750324

به توجه به استراتژیک بودن شهرستان نهاوند در زمینه های اقتصادی، گردشگری، تاریخی و همچنین قطب کشاورزی بودن آن در استان و غرب کشور، انتظار می رفت از لحاظ جاده ای وضعیت مطلوب و مناسب داشته باشد اما متاسفانه، نهاوند به عنوان گذرگاه ترانزیت کشور از لحاظ وضعیت جاده ای و راه ها که مرکز و شرق کشور را به غرب و کشور عراق متصل می کند به هیچ وجه متناسب در راستای این مقوله نبوده و  نیست.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز یکی از مشکلات اساسی نهاوند را متصل نبودن این شهرستان به مرکز استان از طریق جاده دو بانده عنوان کرد و گفت: نهاوند اگر قصد دارد در زمینه های مختلف گردشگری، صنعتی و کشاورزی بیش از این پیشرفت و توسعه پیدا کند باید طرح جاده دوبانده شدن نهاوند تا همدان را اجرا و عملیاتی کند.

محمد ابراهیم الهی تبار با اشاره به خطرناک بودن جاده آورزمان گفت: این جاده اصلی تردد به همدان و ملایر نیست و بعلت عرض باریک و کوهستانی بودن و وجود گردنه با پیچ های خطرناک و شیب های تند تاکنون حوادث تلخ و ناگواری در این جاده اتفاق افتاده است.

الهی تبار ادامه داد: مسافران و رانندگان به علت نزدیکی از این محور ناامن استفاده می کنند و به خاطر حفظ جان و امنیت مردم باید تعریض و اصلاح این محور در دستور کار قرار بگیرد.

محور «نهاوند – ملایر» از جاده آورزمان از جمله نقاط حادثه‌خیز نهاوند است که با توجه به وقوع چند حادثه دلخراش و مرگبار به دنبال تأمین اعتبار برای تعریض و اصلاح این جاده هستیم

مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان نیز در این مورد گفت: محور «نهاوند – ملایر» از جاده آورزمان از جمله نقاط حادثه‌خیز نهاوند است که با توجه به وقوع چند حادثه دلخراش و مرگبار به دنبال تأمین اعتبار برای تعریض و اصلاح این جاده هستیم.

محمد رودباری افزود: گردنه خطرناک و کوهستانی این محور که دارای پیچ های تند و خطرناک است به سیستم روشنایی و علائم هشدار دهنده مجهز شده است و نصب علائم خطر و هشدار دهنده نیز در طول این جاده انجام شده است.

محمد رودباری با اشاره به اینکه همه جاده‌ها که الزاماً نباید چهار بانده شود، گفت: عامل اصلی درحوادث اخیر این محور عامل انسانی بوده و مشکل از جاده نیست چراکه این جاده دارای ۱۱ متر عرض است که برای این مسیر استاندارد است.

750325

وی همچنین از ممنوعیت عبور تریلی از ۱۵ شهریورماه در این جاده خبر داد و گفت: خودروهای سنگین می‌توانند از محور ملایر به سمت سه راهی نهاوند به بروجرد تردد کنند و همچنین در ایام تعطیل عبور کامیون نیز در این محور ممنوع است.

مدیر کل راه‌و‌شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه تعریض و بهسازی این جاده از سمت نهاوند آغاز شده است، افزود: تا پایان امسال پنج کیلومتر زیرسازی این جاده با اعتبار سه میلیارد تومان انجام خواهد شد.

رئیس پلیس راه استان همدان نیز این جاده را محوری فرعی دانست و افزود: جاده واقع در محدوده شوشاب مشخصات راه روستایی را دارد که از آن به عنوان یک راه اصلی و حتی راه ارتباطی بین استان‌های کرمانشاه و ایلام با مرکز کشور استفاده می‌شود.

سرهنگ مهدی شاکری با اشاره به اینکه وضعیت این جاده تناسبی با حجم ترافیک ندارد، گفت: با تصمیم مقامات استانی در این محور تردد انواع تریلی و در روزهای پنجشنبه و جمعه علاوه بر تریلی تردد هرگونه کامیون نیز ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه این راه‌حل دائمی و اصلی نیست و قطعاً باعث بروز مشکلاتی خواهد شد، افزود: در دراز مدت باید اقدام جدی‌تری برای تعریض و بهسازی این جاده صورت گیرد.

جاده آورزمان بعد از محور نهاوند به کنگاور دومین جاده پرحادثه استان همدان است

شاکری این جاده را بعد از محور نهاوند به کنگاور دومین جاده پرحادثه استان معرفی کرد.

براساس آمار سالانه ۸۰۰ هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد و از حیث آمار در حوادث مرگبار جاده‌ای، ایران رتبه نخست را در جهان دارد و هر نوزده دقیقه یک نفر در جاده‌های کشور قربانی حوادث رانندگی می‌شود و در هر دو دقیقه خبر مصدومیت جدی و حتی معلولیت مادام‌العمر یک نفر بر اثر تصادفات جادهای به اعضای خانواده‌اش می‌رسد.

750320

مرگ‌و‌میرهای ناشی از سوانح رانندگی سالانه شش میلیارد دلار هزینه بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند که معادل بیش از پنج درصدِ تولید ناخالص ملی کشور است.

با این تفاسیر محور نهاوند-آورزمان جاده ای پرمخاطره و ترس آور است که در پنج ماه و نیم نخست امسال با ۶۴ حادثه نه تنها ۱۵ نفر را به کام مرگ کشیده بلکه زندگی ۱۵ خانواده را تحت‌تأثیر قرار داده است.

بدون شک محور ملایر – نهاوند این روزها تبدیل به جاده مرگی شده که هر از گاهی خبر وقوع حادثه‌ای در این محور کام تعدادی از هم استانی‌ها را تلخ می‌کند.

با توجه به حجم ترافیک این محور و تعداد وسایل نقلیه‌ای که در آن تردد می‌کنند و همینطور شرایط ویژه آن از جمله تبدیل شدن به راه‌میانبر بخش زیادی از کامیون‌ها لازم است تا مسئولان مربوطه با اتخاذ تدابیر ویژه و فوری بهسازی و اصلاح فیزیکی این جاده مانع تکرار حوادث ناگوار دراین محور شوند.

این خواسته عمومی ۲۰۰ هزار نفری مردم شهرستان نهاوند از مسئولان مربوطه است.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش