جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 5014

صدای نهاوند:
با حضور بخشدار مرکزی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، رئیس سازمان جمعیت هلال احمر، رئیس دانشکده فنی حاج حشمت شهبازی، خبرنگاران پایگاه خبری صدای نهاوند، همدان پیام، ماهنامه فردای نهاوند، روزنامه همشهری، خبرگزاری تسنیم، معتمدین و اعضا کمپین چهار هزار نفری حمایت از کاوش معبد لائودیسه نهاوند، پوستر "همایش بزرگ حمایت از کاوش معبد لائودیسه" رونمایی شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای نهاوند، رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند در این مراسم اظهار داشت: در سال ۸۴ از او برای گمانه زنی در محله دوخواهران دعوت شد چون تا آن زمان هیچ اقدامی برای شناسایی محل لائودیسه انجام نشده بود تا اینکه ۵۲ گمانه آزمایشی در سال های ۸۴، ۹۰ و ۹۱ کاوش شد.

محسن جانجان معتقد است می توان محدوده امامزاده دوخواهران را به محل معبد لائودیسه نسبت داد به علاوه اینکه این امامزاده فاقد شجرنامه است و حتی نام این دو خواهر که گفته می شود از خواهران امام رضا(ع) هستند را کسی نمی داند. شاید بتوان بین امامزاده دوخواهران و کتیبه ارتباط برقرار کرد.

جانجان افزود: معبد لائودیسه یکی از آثار باستانی دوران سلوکیه است که در منطقه دوخواهران نهاوند واقع شده که در صورت کشف این معبد گردشگری شهر نهاوند متحول شده و این شهرستان در سطح ملی و جهانی مطرح میشود.

IMG_6115

وی بیان داشت: بر اساس کشف کتیبه ای به خط و زبان یونانی در سال ۱۳۲۲ شمسی و ترجمه آن به زبان فارسی مردم و مسوولان حساسیت زیادی برای کشف معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران که از محلات قدیمی نهاوند می باشد پیدا کردند .

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری شهرستان نهاوند ادامه داد: این معبد را آنتیو خوس پادشاه سلوکی، در این شهر برای خواهر خود ملکه لائودیسه بنا کرده است. در حفاری‌هایی‌ که‌ در سال ‌۱۳۲۲ انجام شد کتیبه‌ای‌ به‌ خط‌ یونانی‌ پیدا شده‌ که‌ مربوط‌ به‌ آنتیو خوس‌ سوم‌ پادشاه‌ سلوکیی است. این کتیبه از دو قسمت متمایز تشکیل شده که قسمت اول نامه‌ای است از مندموس که فرمان شاه را به اهالی نهاوند ابلاغ و از آنان درخواست می‌کند تا فرمان وی را روی سنگی نقش کرده و در معبد اصلی شهر نصب کنند.

محسن جانجان اظهار داشت: قسمت دوم کتیبه مانند نامه آنتیو کوس سوم به مندموس بوده که به خاطر ملکه لائودیسه نگاشته و بنیانگذاری یکی از شعائر مذهبی را به ملکه یادآوریی می‌کند که ملکه به سمت کاهنه بزرگ از حقوق مسلم و مزایای ویژه حوزه حکومتی مندموس برخوردار شود.

در ادامه این مراسم مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی “همایش بزرگ حمایت از کاوش معبد لائودیسه” اظهار داشت: برای انتخاب طرح پوستر همیشه در کمپین چهار هزار نفری حمایت از کاوش معبد لائودیسه فراخوان اعلام شد که در نهایت ۹ طرح به کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ارسال شد.

IMG_6127

حسین صادقی گفت: طرح های ارسالی به هئیت داوران همایش که اعضا آن معاون اداره کل میراث فرهنگی استان همدان، رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری نهاوند، مسئول تیم سایت معبد لائودیسه نهاوند و  دو نفر از باستان شناسان و تاریخ شناسان اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان همدان بودند ارسال و در نهایت پوستر پوریا سیف بعنوان، پوستر نهایی و منتخب همایش بزرگ لائودیسه انتخاب شد.

صادقی با بیان اینکه فرمانداری، شهرداری، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمپین مردمی به همراه پایگاه خبری صدای نهاوند، روزنامه همدان پیام و ماهنامه فردای نهاوند برگزاری این همایش را بر عهده دارند، گفت: بعد از برگزاری مراسم رونمایی، تبلیغات محیطی و شهری “همایش بزرگ حمایت از کاوش معبد لائودیسه” در سطح شهرستان نهاوند و استان همدان آغاز می شود.

وی گفت: ما از مسوولان انتظار داریم که با توجه به اهمیت کشف این معبد که می تواند شهرستان نهاوند را صاحب یک برند کشوری و جهانی نموده و تحول بزرگی در گردشگری آن ایجاد نماید ، اعتبار لازم را برای ادامه کاوش به این شهرستان اختصاص دهند.

 

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

  1. نیان گفت:

    آقای صادقی، با تشکر از زحمات شما باید بهتون بگم که شما در تایید نظرات حرفه ای و مثل یک خبرنگار آزاده عمل نمی کنید و از روی احساسات اقدام می کنید. لطفا بجای جمله: “عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.” بنویسید نظرات انتقادی ( هرچند بجا و محترمانه) در خصوص استاد کبیر هوشمند ، خانواده های شهبازی و … و عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.

  2. ناشناس تهران گفت:

    باسلام
    نخست ضمن تشکر از زحمات دوستان
    افتتاح ترمینال در شهر نهاوند ۱۰ سال زمانبر شد، بماند معبد لائوسیه میخواد چند قرن به طول بینجامد گردشگرانی که میخواهند بیان شهر نهاوند ببینن هر کسی برا خودش یه ترمینال تو چهار گوشه شهر به راه انداخته بیاید نخست چهره شهر راه بسازید به دنبال جذب توریسم و غیره باشیم یه سری به روبروی ترمینال قدیم شهر نهاوند بزنید تا حساب کار دستون بیاد آقای صادقی اگه میشه این مطالب را به فرماندار محترم اطلاع رسانی کنید

  3. همشهری ن گفت:

    ایران و یونان منتظر پیدا شدن و
    کشف معبد نهاوند

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش