شوراها و دهیاران می‌توانند با فرهنگ‌سازی در تبیین برنامه‌های دولت نقش محوری داشته باشند

حرکت کارخانه سیمان نهاوند در جهت کسب موفقیت و افتخار است

برنامه فعالیت پزشکان متخصص در کلینیک تخصصی امام خمینی (ره) نهاوند اعلام شد

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه

ورود به منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند تا پایان خرداد ماه ممنوع است

شأن نماز جمعه مطالبه‌گری و بیان مطالبات مردم است

دو کشته و ۲ زخمی در تصادف ساعاتی قبل جاده نهاوند_ فیروزان

سال گذشته بیش از ۳۸ هزارتن آسفالت در سطح خیابان ها و معابر شهری نهاوند اجرا شد

جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

  • کد خبر : 4958

گزارشی از چالش‌های کشاورزی در نهاوند:

قیمت‎هایی که کفاف هزینه‌های کشاورزان نهاوندی را نمی‎دهد

صدای نهاوند:
قیمت فروش محصولات باغی در شهرستان نهاوند پاسخگوی هزینه‌های انجام شده توسط کشاورزان نبوده و سود آن کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، شهرستان نهاوند یکی از مستعدترین مناطق استان همدان برای تولید محصولات باغی است به طوری که تولید این نوع از محصولات کشاورزی بر محصولات زراعی دیگر در این شهرستان می‌چربد، ضمن آنکه حدود ۵۰ درصد از تولید آبزیان استان نیز در نهاوند صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر نهاوند یکی از سرسبزترین شهرستان‌های استان بوده و بهترین آب‌ و هوای مناطق غرب کشور را دارد که می‌تواند در زمینه جذب گردشگر نیز موفق عمل کند.

در سال آبی گذشته که در بیشتر نقاط استان با کاهش چشمگیر بارندگی مواجه بودیم، میزان بارش در نهاوند از میزان متوسط بلندمدت نیز بیشتر بود که ظرفیت این منطقه را برای کشاورزی نشان می‌دهد.

در حال حاضر کشت گشنیز در نهاوند رتبه اول کشور را دارد که بیش از ۹۰ درصد این تولیدات به خارج از کشور صادر می‌شود، اما دولت به دنبال توسعه کشت کلزا در این منطقه و کاهش تولید گشنیز است که به انحاء مختلف این مطلب را به اطلاع کشاورزان رسانده و خواهان تغییر الگوی کشت است.

کشت محصولات باغی نهاوند در ۱۲ هکتار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند  با بیان اینکه سطح زیر باغات شهرستان نهاوند به ۱۲ هزار هکتار می‌رسد، اظهار کرد: ۹۹ درصد این باغات آبی هستند و تنها ۲۵ هکتار به صورت دیم کشت می‌شوند.

احمد باقری با بیان اینکه این باغات شامل سیب درختی، انواع هلو، شلیل، انواع آلو، گردو، به و برخی دیگر از ارقام باغی می‌شود، افزود: در بحث هلو، شلیل و سیب درختی مقام اول تولید در استان را داریم.

وی با بیان اینکه در تولید انواع آلو در استان مقام دوم تولید را داریم، تصریح کرد: میزان تولید باغات نهاوند ۱۲۲ هزار و ۴۲۰ تن است که ۲۰ درصد تولیدات استان را به خود اختصاص دادند.

بیمه باغ‌ها چالش نخست نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه یکی از مشکلات باغداران بیمه نکردن محصولات خود است، ادامه داد: سال گذشته تنها ۱۰۰ هکتار از مساحت باغات شهرستان بیمه شدند.

وی با تأکید بر اینکه سرمازدگی یکی از عوامل ضرر رساندن به کشاورزان نهاوند می‌شود، خاطرنشان کرد: قیمت محصولات باغی نیز پایین است و کارگاه یا کارخانه صنایع تبدیلی باغی در منطقه وجود ندارد که ارزش افزوده بیشتری تولید شود.

خشکسالی در کمین نهاوند هم هست

باقری با اشاره به اینکه خشکسالی هم باغات نهاوند را تهدید می‌کند، گفت: آب رودخانه‌ها که کشاورزان از آن استفاده می‌کنند نیز کاهش یافته و به محصولات آسیب وارد می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مساحت زیر کشت گلخانه‌های شهرستان نیز به ۳٫۶ هکتار در سال‌های گذشته می‌رسد، اظهار کرد: در ۶ ماه گذشته حدود ۳۵ هکتار پروانه تأسیس برای گلخانه‌ها صادر کردیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه احداث گلخانه‌ها به کاهش مصرف آب کمک می‌کند، افزود: از همین رو از کشاورزان دعوت به عمل می‌آید که نسبت به پیگیری احداث گلخانه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه استقبال از احداث گلخانه در شهرستان نهاوند مطلوب بوده است، تصریح کرد: سه سردخانه میوه در نهاوند وجود دارد که حدود ۱۰ هزار تن محصول را می‌توانند ذخیره‎سازی کنند.

باقری با بیان اینکه محل مصرف محصولات باغی نهاوند به روشنی قابل پیگیری نیست، ادامه داد: این محصولات در داخل استان و استان‌های دیگر چون تهران مصرف می‌شوند به طوری که علاوه بر مصرف شهرستانی و استانی مازاد آن به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان نهاوند با متوسط بارندگی ۳۶۶ میلی‌متر دارای ۵۶ هزار هکتار اراضی زراعی، ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی باغی، ۸ هزار هکتار آیش و ۹۴ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه این شهرستان دارای ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر بهره‌بردار است، گفت: از نظر تعداد بهره‌بردار ۱۲٫۳ درصد کل مجموعه استان را به خود اختصاص داده است.

۱۳ درصد محصولات کشاورزی استان در نهاوند تولید می‌شود

وی با اشاره به اینکه ۵۶۱ هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌کند که ۱۳ درصد کل تولیدات استان را به خود اختصاص داده، اظهار کرد: از نظر کاربری اراضی، ۴۰ درصد اراضی این شهرستان کشاورزی است که رتبه چهارم استان را در این حوزه از آن خود کرده است.

باقری با تأکید بر اینکه شهرستان نهاوند از منظر منابع آبی شرایط به نسبت مناسب را دارد، افزود: چند رودخانه و سراب دائمی، آب‌های سطح، ۸۰۰ چاه عمیق و نیمه عمیق در نهاوند، باعث شده نسبت به کل استان شرایط آبی بهتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه نهاوند در محصولاتی چون ذرت دانه‌ای، گشنیز، هلو، شلیل، گوشت قرمز، پرورش آبزیان و گوشت ماهی، چغندر قند و کلزا مقام اول تولید در سطح استان را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: نهاوند در حوزه زنبورداری و تولید عسل و تولید انواع آلو مقام دوم استان و در غلات شامل گندم و جو در استان مقام دوم میزان تولید را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه سطح زیر کشت محصولات زراعی نهاوند نسبت به برخی از شهرستان‌ها کمتر است، ادامه داد: شهرستان نهاوند بیشتر یک شهرستان باغی است.

مقام نخست کشور در تولید گشنیز

وی با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند در تولید محصول گشنیز در کشور مقام نخست را دارد، خاطرنشان کرد: در شهرستان نهاوند ۵ هزار و۴۰۰ هکتار اراضی زیر کشت گشنیز هستند.

باقری با بیان اینکه متأسفانه گشنیز نهاوند خام‎فروشی شده و به کشورهای دیگر صادر می‌شود، گفت: با توجه به اینکه گشنیز رقیبی برای دانه‌های روغنی به حساب می‌آید و دانه‌های روغنی جزو کشت‌های استراتژیک است، دولت به دنبال افزایش سطح زیر کشت این محصول است، بنابراین از کشاورزان تقاضا داریم سطح زیر کشت گشنیز را کاهش و در نتیجه کلزا را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه گشنیز بیشتر مصرف دارویی و بهداشتی به ویژه در صابون‌سازی و عطرسازی دارد، اظهار کرد: ۱۱ هزار تن گشنیز در شهرستان نهاوند تولید می‌شود که بیش از ۹۰ درصد آن به خارج کشور صادر می‌شود.

این مقام مسؤول با بیان اینکه تا کنون سرمایه‌گذاری برای صنایع تبدیلی گشنیز ورود نکرده، افزود: اگر در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت گیرد، منافع بیشتری برای شهرستان و استان در بر خواهد داشت.

قیمت پایین محصولات دامی، معضل دامداران نهاوندی

وی با اشاره به اینکه ارزش تولیدات دامی نهاوند ۲ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال است، تصریح کرد: ۶۲ هزار و ۳۰۰ تن تولیدات دامی است که حدود ۳۰ درصد تولیدات بخش کشاورزی نهاوند مربوط به دام و طیور می‌شود.

باقری با بیان اینکه ۳۰ درصد از نظر ریالی و ۱۱ درصد از میزان تولید محصولات کشاورزی شهرستان را محصولات دامی در شهرستان نهاوند به خود اختصاص داده، ادامه داد: ۱۲ درصد از تولیدات دامی استان مربوط به شهرستان نهاوند است.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌ها برای دامداری بالاست، خاطرنشان کرد: قیمت فروش محصولات پاسخگوی هزینه‌ها نیست و سوددهی این بخش کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه تعدادی از دامداران نهاوندی بدهی‌های معوقه دارند، گفت: برای حل این مشکلات به همکاری و همیاری سیستم بانکی نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تولید آبزیان استان در نهاوند صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در سال ۳ هزار و ۲۰۰ تن آبزی در نهاوند ماهیان سردآبی و گرم آبی تولید می‌شود.

مهار بیماری VHS در نهاوند

باقری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بیماری VHS باعث افت تولید آبزیان شد، افزود: با تمهیدات لازم که انجام شد این بیماری مهار شده و تولید کنندگان در صورت تأمین نقدینگی می‌توانند به تولید بپردازند.

وی با تأکید بر اینکه در زمان اوج تولید، این محصولات به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود، تصریح کرد: ۷۲ ایستگاه پرورش ماهی در شهرستان وجود دارد که در هر ایستگاه حدود پنج نفر مشغول هستند./فارس

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش