شوراها و دهیاران می‌توانند با فرهنگ‌سازی در تبیین برنامه‌های دولت نقش محوری داشته باشند

حرکت کارخانه سیمان نهاوند در جهت کسب موفقیت و افتخار است

برنامه فعالیت پزشکان متخصص در کلینیک تخصصی امام خمینی (ره) نهاوند اعلام شد

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه

ورود به منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند تا پایان خرداد ماه ممنوع است

شأن نماز جمعه مطالبه‌گری و بیان مطالبات مردم است

دو کشته و ۲ زخمی در تصادف ساعاتی قبل جاده نهاوند_ فیروزان

سال گذشته بیش از ۳۸ هزارتن آسفالت در سطح خیابان ها و معابر شهری نهاوند اجرا شد

جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

  • کد خبر : 4934

صدای نهاوند:
معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان گفت: معبد لائودیسه مدتی است کانون توجهات مردم نهاوند ، استان همدان و ایران قرار گرفته است به‌نحوی‌که کمپین مردمی ۴ هزارنفری برای حمایت از کاوش آن شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان بابیان اینکه کاوش معبد لائودیسه باید در قالب پروژه‌های فرهنگی ملی تعریف شود، گفت: تحول عظیم نهاوند درگرو کشف معبد لائودیسه است.

احمد ترابی در خصوص معبد لائودیسه که مدتی است کانون توجهات مردم نهاوند قرارگرفته به‌نحوی‌که پویش مردمی ۴ هزارنفری برای حمایت و کاوش آن شکل داده‌اند، گفت: با کاوش‌های صورت گرفته توسط گروه باستان‌شناس و همچنین نظرات کاوشگر سه دور این معبد مشخص شد که معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران قرارگرفته و باید برای کشف این اثر مهم تاریخی سرمایه‌گذاری ملی روی آن صورت گیرد.

وی افزود: با پیدا شدن لوح مربوط به سلوکیان در این منطقه و اثبات وجود معبد، عملیات کاوش در سه فصل از سال ۸۴ آغاز شده که در این کاوش‌ها آثاری مبنی بر وجود معبد کشف شده است.

وی با بیان اینکه یقین داریم معبد لائودیسه که نمونه آن در کشور وجود ندارد در زیرخاک این منطقه قرار دارد، گفت: برای کشف آن گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفته اما به دلیل مسکونی بودن تاکنون نتیجه خاصی به دست نیامده است.

باید تعدادی از املاک این منطقه خریداری شود

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان افزود: برای ادامه کاوش و رسیدن به نتیجه، باید تعدادی از املاک این منطقه خریداری شود که نیازمند اعتبارات ملی است.

وی از دیگر مشکلات منطقه را تخریب لایه‌های تاریخی آن عنوان کرد و افزود: در اثر حفاری و خاک‌برداری‌هایی که در دوره‌های مختلف تاریخی در منطقه صورت گرفته به آثار زیرخاک آسیب جدی واردشده و این مسئله کار را قدری مشکل کرده است.

وی گفت: منطقه دوخواهران منطقه‌ای تاریخی است که آثار مربوط به دورهای سلوکیان و ساسانیان در آن وجود دارد و باید اماکن منطقه خریداری شود تا بتوان در آن کاوش‌های تاریخی انجام داد.

ترابی اظهار داشت: در طرح جامع نهاوند این محدوده به‌عنوان سایت موزه معرفی‌شده که باید در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد تا روی آن مطالعات علمی صورت گیرد.

وی افزود: از سال ۸۴ تاکنون در سه مرحله در این منطقه کاوش انجام‌شده و آثار و اشیاء تاریخی مرتبط با معبد کشف‌شده و در آخرین اظهارنظر کاوش گر منطقه عنوان شده که در صورت تملک اماکن منطقه کشف معبد قطعی است و امامزاده دوخواهران درواقع همان لائودیسه است.

نبود اعتبار کاوش های لائودیسه را به تاخیر انداخته است

وی عنوان کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل برای ادامه کاوش نبود اعتبار کافی تملک است که در این زمینه انتظار می‌رود اعتبارات ملی برای این مسئله مهم تاریخی منظور شود

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان بابیان اینکه معبد لائودیسه به دنبال کشف لوح تاریخی در سال ۱۳۲۰ به‌عنوان یک بحث مهم تاریخی در نهاوند مطرح شد، گفت: این معبد را آنتیو خوس پادشاه سلوکی در این شهر برای همسر خود ملکه لائودیسه بناکرده است.

وی ادامه داد: در حفاری‌هایی‌ که‌ در سال ‌۱۳۲۲ صورت‌ گرفت‌ کتیبه‌ای‌ به‌ خط‌ یونانی‌ پیداشده‌ که‌ مربوط‌ به‌ آنتیو خوس‌ سوم‌ پادشاه‌ سلوکی‌ است.

وی گفت: این کتیبه از دو قسمت متمایز تشکیل‌شده  و قسمت اول نامه‌ای است از مندموس که فرمان شاه را به اهالی نهاوند ابلاغ و از آنان درخواست می‌کند که فرمان وی را روی سنگی نقش کرده و در معبد اصلی شهر نصب کنند

ترابی عنوان کرد: قسمت دوم کتیبه عین نامه آنتیوخوس سوم به مندموس است که به خاطر ملکه لائودیسه نگاشته و بنیان‌گذاری یکی از شعائر مذهبی را به ملکه یادآوری می کند  که ملکه به سمت کاهنه بزرگ منصوب و از حقوق مسلم و مزایای مخصوص حوزه حکومتی مندموس برخوردار شود.

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه تاکنون از این منطقه سرستون‌های یونیک کشف‌شده است، گفت: شهرستان نهاوند به علت قدمت بالای تاریخی دارای آثار تاریخی و باستانی بسیاری است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمام حاج‌آقا تراب، مسجد جامع، تپه تاریخی کیان و ده‌ها اثر دیگر اشاره کرد.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش