سال گذشته بیش از ۳۸ هزارتن آسفالت در سطح خیابان ها و معابر شهری نهاوند اجرا شد

جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

  • کد خبر : 4626

صدای نهاوند:

رئیس هیئت کاوش معبد لائویسه افزود: کشف معبد لائودیسه از نظر علمی و اقتصادی نیز برای مردم شهرستان نهاوند بسیار با اهمیت است زیرا با جذب توریستهای خارجی و ارزآوری سبب رونق و تحول اقتصادی در شهرستان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، مهدی رهبر با بیان اینکه تأمین اعتبار کاوش معبد لائودیسه از محل اعتبارات استانی امکان پذیر نیست، گفت: کاوش و کشف معبد لائودیسه نیازمند تخصیص اعتبارات از ردیفهای ملی است.

 رهبر اظهار داشت: با یک اعتبار محدود فقط می‌توانیم کارهای کاوش و بررسی معبد لائودیسه را انجام داد در صورتی که قسمت مهم این پروژه خریداری تمام بناها و املاک منطقه است که به اعتبار کلانی نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی برای کشف معبد لائودیسه تأمین اعتبار و خرید املاک این منطقه است که نیاز به تأمین اعتبار و برنامه‌ریزی از سوی دولت دارد.

رهبر افزود: از سال ۸۴ که گمانه‌زنی در محله دو خوهران نهاوند آغاز شده خانه‌های این منطقه آنقدر کوچک و سست بودند که نمی‌توانستیم داخل حیاط خانه‌های این محله گمانه بزنیم در نتیجه با دستور شهردار وقت نهاوند در خیابانها و پیاده‌روهای این محله گمانه‌زنی آغاز شد که نشان از نقص کار داشت.

وی تاکید کرد: برای اینکه کشف معبد لائودیسه زودتر به نتیجه برسد باید تمام محوطه در اختیار تیم باستان‌شناسی قرار گرفته و نباید هیچگونه ساخت و سازی در این منطقه توسط مردم یا سایر نهادها انجام شود.

رئیس هیئت کاوش معبد لائویسه عنوان کرد: اگر محوطه و معبد لائودیسه کشف شوند به طور قطع یکی از گزینه‌های ثبت جهانی خواهند بود و مورد توجه یونانی‌ها نیز قرار می‌گیرد که در نهایت شاهد سرمایه‌گذاری در این اثر تاریخی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه کشف معبد لائودیسه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری برای شهرستان نهاوند است و در جذب گردشگران اروپایی بسیار تاثیرگذار می‌شود، اظهار داشت: وجود قلعه یزگرد سوم نیز یکی از آثار مهم تاریخی در شهرستان نهاوند بوده که متأسفانه تخریب شده است اما با کاوشهای باستان شناسی در محوطه‌های به جای مانده از این قلعه قطعا آثار باستانی زیادی کشف می‌شود.

رئیس هیئت کاوش معبد لائودیسه افزود: با توجه به قدمت تاریخی شهرستان نهاوند و اهمیتی که این شهر در محافل باستان شناسی و تاریخی دارد برای کشف آثار باستانی معبد لائودیسه و آثار باستانی قلعه یزگرد سوم دولت باید سرمایه‌گذاری کرده و اعتبار لازم را در این راستا تأمین کند.

وی بیان کرد: با توجه به سه فصل گمانه‌زنی که تاکنون در منطقه دوخواهران انجام شده تمام این منطقه جز بافت تاریخی شهر است که باید حفظ شود ولی متأسفانه تاکنون اعتباری برای آن تخصیص نیافته است.

رهبر تصریح کرد: براساس گمانه زنیهای این منطقه، سرستون و میان ستون‌هایی در داخل منازل این منطقه کشف شده و اگر چه معماری این معبد با خاکبرداری بطور کلی تخریب شده است ولی امید فراوانی داریم که در همین محدوده اصل معبد کشف شود.

رهبر تاکید کرد: در ایران با وجود پتانسیلهای زیادی که برای جذب گردشگر وجود دارد اما متأسفانه زمینه جذب گردشگر فراهم نشده است در صورتیکه کشورهایی همچون ترکیه و یونان از راه گردشگری ارتزاق می‌کنند.

کانال صدای نهاوند

 

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش