سال گذشته بیش از ۳۸ هزارتن آسفالت در سطح خیابان ها و معابر شهری نهاوند اجرا شد

جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

  • کد خبر : 4620

صدای نهاوند:

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند از بلاتکلیفی مردم نهاوند برای ساخت و ساز در محدوده کاوش معبد لائودیسه خبر داد و گفت: کشف معبد لائودیسه معطل تخصیص اعتبارات مانده است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، محسن جانجان مشکل اصلی کاوش معبد لائودیسه را کمبود اعتبارات دانست و اظهار داشت: کاوش این معبد بسیار ضروری است و باید هرچه سریعتر وضعیت این منطقه تعیین تکلیف شود که براساس ضوابط و قوانین بتوان به مردم این منطقه مجوز ساخت و ساز داد.

وی با اشاره به اینکه براساس کشف شواهد و آثاری از محله دوخواهران نهاوند، محل احتمالی معبد لائودیسه در این منطقه است، گفت: سالهای قبل از انقلاب با توجه به اینکه محل دقیق معبد لائودیسه مشخص نشده بود کل محله دوخواهران شهرستان نهاوند ثبت آثار ملی شده و تمامی اماکن و محله‌هایی که ثبت آثار ملی شده‌اند با قوانین و ضوابطی خاص در زمینه ساخت و ساز مواجه هستند.

جانجان افزود: معبد لائودیسه متعلق به دوران سلوکیان بوده که آنتیوخوس سوم یکی از پادشاهان دوران سلوکی به مندلوس حاکم وقت نهاوند دستور می‌دهد معبدی در شأن همسرش ملکه لائودسیه بسازند و این معبد در همان زمان و به سبک و سیاق معماری یونانی در نهاوند ساخته می‌شود.

وی عنوان کرد: براساس سه فصل کاوش در سالهای ۸۴، ۹۰ و ۹۱  در محله دوخواهران، به احتمال قوی محل معبد لائودیسه در این محل است اما پژوهشهای ما در این زمینه قطعی و تکمیل نیست و نیاز داریم کاوشهای باستان‌شناسی را در این منطقه ادامه دهیم.

جانجان بیان کرد: در چند سال اخیر به دلیل کمبود اعتبارات اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند نتواسته کاوشها را در این محله ادامه داد و به یک نتیجه قطعی رسید.

وی تاکید کرد: با توجه به رویکرد دولت یازدهم در بحث اهمیت گردشگری امسال اعتباری در حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای کاوش این معبد نیاز است و درصورتیکه این اعتبار کامل تخصیص یابد کار کاوش در این منطقه از سر گرفته می‌شود در غیر اینصورت کار کاوش به سال آینده موکول خواهد شد.

جانجان اظهار داشت: در طی کاوشها ۵۰ گمانه در این منطقه زده شده و در این گمانه‌ها سفالهای شاخص دوره سلوکی، ستونها، پایه ستونهای معبد و چندین مجسمه مربوط به خدایان یونانی کشف شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نهاوند بیان کرد: با توجه به اینکه رویکرد استان همدان توسعه بر مبنای گردشگردی است کشف این معبد از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه کشف این معبد می‌تواند به عنوان یک زیرساخت گردشگری در شهرستان نهاوند محسوب شده و برندی برای گردشگری استان همدان از این طریق ایجاد کرد.

کانال صدای نهاوند

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش