سال گذشته بیش از ۳۸ هزارتن آسفالت در سطح خیابان ها و معابر شهری نهاوند اجرا شد

جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

  • کد خبر : 3403

صدای نهاوند:

مسجد جامع نهاوند از سادگى ویژ‌ه‌اى برخوردار است و آثار و نشانه‌اى از تزئیناتى مانند گچبرى و کتیبه در جبهه داخلى و بیرونى آن دیده نمى‌شود و تنها تزئین مسجد کتیبه سنگى کوچکى به ابعاد ۵۰×۲۵ سانتى‌متر است که مربوط به دوره‌ سلجوقیان است.

به گزارش پایگاه خبری صدای نهاوند، مسجد جامع نهاوند در سمت شمال میدان قیصریه شهر نهاوند و بر روی دامنه تپه‌ای مشرف بر شهر واقع شده است. بنای مسجد به شکل مربع مستطیل می‌باشد که طول آن ۱۷ و عرض آن ۱۲ متر است و از سه فرش‌انداز تشکیل شده است که فرش‌انداز میانی از فرش‌اندازهای طرفین عریض‌تر است. طاق و گنبد مسجد بر روی چهار ستون قطور استوار شده و سقف با سه گنبد هم‌ارتفاع پوشیده شده است. مصالح عمده در ساخت این مسجد را آجر با ملاط گچ و خاک تشکیل می‌دهد و همین امر سبب شده است تا مسجد جامع از سادگی ویژه‌ای برخوردار شود. این مسجد در دوره سلجوقیان بنا شده و کتیبه سنگی کوچکی که تنها عنصر تزئین مسجدجامع نهاوند می‌باشد، این امر را تصدیق می‌نماید.

 این مسجد بر روى دامنه تپه‌اى مشرف بر شهر نهاوند، در سمت شمال میدان قیصریه واقع شده است. ارتفاع آن از کف شبستان نسبت به کف خیابان مجاور در حدود ۵/۵ متر است و براى دسترسى به آن باید حدود ۲۵ پله را از کف میدان قیصریه پیمود تا به حیاط مسجد رسید.

بنا، طرحى مستطیل شکل دارد به طول تقریبى ۱۷ متر، و عرض ۱۲ متر و از سه فرش‌انداز تشکیل شده است. چهار ستون قطور، طاق و گنبد سقف مسجد را تحمل مى‌کنند. ضخامت دیوارهاى شرقى و غربى شبستان بیش از دیوارهاى شمالى و جنوبى آن است. فرش‌انداز وسط از فرش‌انداز طرفین عریض‌تر است و با سه گنبد هم ارتفاع پوشیده شده است.

 در ضلع شرقى دیوار شبستان سه پنجره مشرف به میدان قیصریه، داخل طاق‌نماهایى تعبیه شده‌اند و جلوى آن‌ها بالکن کم عرضى وجود دارد که پشت‌بام مغازه‌هاى جلوى مسجد است. مصالح به کار رفته در بناى مسجد شامل آجر با ملاط گچ و خاک است.

 مسجد داراى سه در ورودى است یکى به طرف بازار قدیمى که از کف شبستان مسجد بالاتر است و دو تاى دیگر نیز به طرف حیاط قدیمى مسجد باز مى‌شوند.

 مسجد از سادگى ویژ‌ه‌اى برخوردار است و هیچ آثار و نشانه‌اى از تزئیناتى مانند گچبرى و کتیبه در جبهه داخلى و بیرونى آن دیده نمى‌شود. تنها تزئین مسجد کتیبه سنگى کوچکى به ابعاد ۵۰×۲۵ سانتى‌متر است که مربوط به دوره‌ سلجوقیان است.

 اطراف این کتیبه و بالاى آن به خط کوفى جملات «لا اله الا اللّه» و «محمد رسول اللّه» نوشته شده است. بالاى قوس محراب لوحه ‌سنگى کوچکى نصب شده است که شامل تاریخ تعمیر مسجد در دوره‌ صفویه است

 این مسجد تاکنون به ثبت تاریخى نرسیده است امّا با توجه به قدمت بنا ثبت آن در زمره آثار تاریخى ضرورت دارد.

کانال-صدای-نهاوند-۳۰۰x60

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش