جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

خدمات دولت سیزدهم به نحو شایسته اطلاع رسانی شود

دستگیری سارق احشام در نهاوند

سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

  • کد خبر : 2966

صدای نهاوند:

شهرستان نهاوند جنوبی‌ترین شهرستان استان همدان است و به لحاظ آب‌وهوایی معتدل کوهستانی بوده و با داشتن زمین‌های حاصلخیز، شرایط آبی مناسب و از همه مهم‌تر کشاورزان سختکوش و با تجربه به عنوان قطب کشاورزی، دامپروری و شیلات استان مطرح است.

به گزارش صدای نهاوند، منطقه همدان، حدود ۵۰ درصد از جمعیت شهرستان در روستاها زندگی می‌کنند و اغلب به فعالیت کشاورزی، باغداری و دامپروری مشغولند، البته بسیاری از مشاغل شهری نیز به نوعی از اقتصاد روستایی تاثیر می‌پذیرند و این ضرورت توجه هر چه بیشتر به روستاها و توسعه آبادانی آنها را می‌طلبد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند در تشریح و عملکرد فعالیت‌های این نهاد در ۱۱ ماه امسال پرداخت و اظهار کرد: درصد کاربری اراضی کشاورزی در شهرستان نهاوند ۴۰ درصد است و در مقایسه با متوسط استان که ۳۶ درصد را نشان می‌دهد، بیانگر این است که نهاوند یک شهر کشاورزی است.

“احمد باقری” تصریح کرد: خوشبختانه در شهرستان نهاوند زیرساخت‌های خوبی برای توسعه بخش کشاورزی وجود دارد و انواع فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری، پرورش آبزیان، صنایع کشاورزی و سایر مشاغل وابسته در این شهرستان از رونق خوبی برخوردار است.

سطح زیرکشت محصولات زراعی نهاوند بیش از ۵۶ هزار هکتار است

وی افزود: مجموع سطح زیرکشت محصولات زراعی شهرستان نهاوند بیش از ۵۶ هزار هکتار است که ۹ درصد سطح زیرکشت محصولات زراعی استان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کل تولید سالانه محصولات زراعی آبی و دیم شهرستان سه هزار و ۳۷۶٫۳ هزار تن به ارزش دو هزار و ۷۹۶ میلیارد ریال بوده که ۱۱ درصد کل تولیدات زراعی استان را شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: شهرستان نهاوند دارای تنوع تولید در محصولات زراعی است به نوعی که در بسیاری از محصولات مانند چغندرقند، ذرت دانه‌ای و کلزا مقام اول استانی و در تولید گشنیز رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.

افزایش ۱۰ درصدی سطح زیرکشت گیاهان دارویی در نهاوند

باقری در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه‌های جهادکشارزی نهاوند توسعه کشت گیاهان دارویی است که تاکنون حدود ۱۰ درصد افزایش سطح زیر کشت داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: کاشت گیاهان دارویی مانند زعفران، کاسنی، گل همیشه بهار ، آرتیشو، اسطوخودوس، گل‌محمدی، سیر و موسیرکه به علت کم‌آب‌بر بودن و کمک به درآمد کشاورزان و ایجاد تناوب و تنوع زراعی از اولویت‌های کاری جهادکشاورزی نهاوند قرار گرفته است که در این راستا تا کنون ۲ نفر برای اخذ پروانه تاسیس کارگاه عرقیجات گیاهی معرفی شده‌اند.

کل تولیدات باغی و گلخانه‌ای نهاوند سالانه ۱۲۲ هزار تن است

باقری با اشاره به اینکه کل تولیدات باغی و گلخانه‌ای شهرستان نهاوند سالانه ۱۲۲ هزار تن بوده که بیش از ۱۹ درصد از تولیدات باغی استان را به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: نهاوند سهم عمده‌ای در تولیدات باغی، گلخانه‌ای و گیاهان دارویی دارد و بیش از ۱۲ هزار هکتار انواع درختان میوه از جمله گردو، سیب، هلو، شلیل و انواع آلو در سطح باغات نهاوند کشت شده است.

وی افزود: سطح گلخانه‌های شهرستان نیز در حال حاضر ۶ هکتار است که با احتساب واحدهای شهرک گلخانه‌ای شهر برزول تعداد واحدهای فعال به ۱۸ واحد می‌رسد.

وی گفت: در چند ماه اخیر با حضور رئیس جدید جهادکشاورزی و دستورالعمل‌های سازمان مبنی بر توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، نهاوند به عنوان شهرستان پیشرو در امر توسعه گلخانه‌ها اقدام به ترویج و ترغیب متقاضیان در جهت احداث گلخانه کرده که تاکنون برای متقاضیان حدود ۴۰ هکتار پرونده تشکیل شده و در شرف اخذ پروانه تاسیس هستند که از این میزان، تا کنون برای حدود ۳۰ هکتار پروانه تاسیس صادر شده است.

نهاوند در تولیدات دام، طیور و آبزیان رتبه نخست استان را دارد

باقری تصریح کرد: شهرستان نهاوند در امر تولیدات دام، طیور و آبزیان نیز در استان حائز رتبه است، به طوری‌که ۲۰ درصد از دام سنگین، ۱۷ درصد از دام سبک و ۹ درصد از مرغ تولیدی استان در این شهرستان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: نهاوند در تولید گوشت قرمز با ۵٫۵ هزار تن و گوشت ماهی با ۲٫۷ هزار تن حائز رتبه اول استان بوده و در بخش زنبورداری و تولید عسل رتبه دوم استان را از آن خود کرده است.

وی با اشاره به اینکه نهاوند در تولید ماهی با بیش از ۵۰ در صد تولید استان و ۱۰۰ درصد تولید بچه ماهی شرایط بسیار خوبی دارد، اظهار کرد: در یکی دو سال اخیر به علت بیماری vhs صنعت ماهی نهاوند دچار خسارت فراوانی شد که امیدواریم با فعالیت‌هایی انجام گرفته از جمله قرنطینه، ضدعفونی کردن استخرها و معرفی برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش این صنعت به جایگاه اولیه خود بازگردد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه انواع صنایع وابسته به بخش کشاورزی نیز در شهرستان فعالیت دارند، افزود: چهار کارخانه مدرن صنایع لبنی، سه سردخانه میوه به ظرفیت ۶ هزار تن، دو کارخانه بسته‌بندی، کشتارگاه دام و یک کارخانه ذرت خشک‌کنی و ‌دو ایستگاه بوجاری در ایجاد اشتغال سهم بسزایی دارند.

اجرای ۶۷۰۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری نوین در اراضی نهاوند

وی گفت: اجرای بیش از ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری، احداث ۲۳ استخر ذخیره آب ایجاد، ۱۴ مورد بندهای انحرافی، احداث ۲۳۸ کیلومتر کانال آبیاری و پوشش انهار، ۱۵۲ کیلومتر جاده بین مزارع، ۲۳ کیلومتر لوله‌گذاری برای انتقال آب و تجهیز و نوسازی دو هزار و ۷۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی که عمدتا با اعتبارات ملی صورت گرفته، شرایط مساعدی برای ادامه فعالیت کشاورزان فراهم کرده است.

باقری همچنین در رابطه با کشاورزی مکانیزه و نیروی انسانی جذب شده بیان کرد: در بحث مکانیزاسیون در حال حاضر دو هزار و ۳۱۵ تراکتور و ۴۵ دستگاه کمباین و بیش از پنج هزار دستگاه ادوات کشاورزی در امر مکانیزاسیون کشاورزی به‌کار گرفته شده است.

وی افزود: در موضوع نیروی انسانی نیز خوشبختانه در سال‌جاری تعداد ۲۰ نفر از کارشناسان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف کشاورزی جذب شده‌اند که می‌تواننددر امر خدمت‌رسانی به کشاورزان کمک کنند.

وی ادامه داد: تعداد ۱۰ تعاونی تولید و ۸ شرکت فنی‌ومهندسی که پرسنل آنها عمدتا از فارغ‌التحصیلان کشاورزی هستند نیز به کمک این بخش آمده و بسیاری از فعالیت‌ها به آنها واگذار شده که این موضوع علاوه بر تسریع در خدمات‌رسانی، به ایجاد اشتغال هم کمک کرده است.

وی همچنین به فعالیت‌های دستگاه‌های دیگر در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: تعاونی‌های دامداران، مرغداران، زنبورداران، باغداران، شرکت بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه روستائیان و عشایر، صنف کشاورزی، تشکل کشاورزان خبره و سایر تشکل‌های بخش کشاورزی در امر خدمت‌رسانی به بهره‌برداران فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بانک‌های عامل از جمله بانک کشاورزی شهرستان و سایر شعب تعامل بسیار خوبی با جهادکشاورزی در جهت ارائه تسهیلات دارند که از زحمات آنها تقدیر بعمل می‌آید.

باقری در ادامه به اختصار به تعدادی از فعالیت‌های انجام شده در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: توزیع هفت هزار تن انواع کودهای شیمیایی، توزیع ۶ هزار و ۶۵۰ تن انواع بذر اصلاح شده، بهسازی و نوسازی اماکن دامی به حجم ۳۱ هزار و ۸۲۳ مترمربع، جذب ۱۱ میلیارد تومان سرمایه در گردش برای کشت‌های پاییزه، نظارت بر خرید گندم در حجم ۴۵ هزار تن، نظارت بر فعالیت سم‌فروشی‌های مجاز، نظارت بر فعالیت کلینیک‌های گیاه‌پزشکی و … اشاره کرد.

گزارش از: عذرا جهانیان

کانال صدای نهاوند

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش