صدای نهاوند:
در حالی دو روز پیش رئیسجمهوری ابراز امیدواری کرد، اربعین ۹۵ مشهد و کربلا از طریق ریل به هم متصل شوند که راهآهن غرب حال و روز خوبی ندارد و به دلیل کمبود منابع مالی تقریبا متوقف شده، از این رو تکمیل این خطآهن و برآورده شدن “امید” فقط معجزه میخواهد.
به گزارش خبرنگارصدای نهاوند، چند سالی است که مسئولان مختلف ابراز امیدواری می کنند، تا در آینده نزدیکی مشهد و کربلا از طریق راهآهن به هم متصل شوند.
حدود ربع قرن از آغاز ساخت راهآهن غرب میگذرد، پروژهای که از ایستگاه سمنگان اراک بهسمت ملایر انشعاب پیدا کرده پس از عبور از نهاوند، کنگاور، صحنه قرار است مرز خسروی را به راهآهن عراق متصل کند. با وجود اهمیت این خطآهن در حملونقل بار، مسافر و یکی از کریدورهای اثرگذار ترانزیتی شرق ــ غرب، در ۱۴ سال اخیر چندان مورد توجه دولتها قرار نگرفته است
در دولت دوم اصلاحات اقدام خاصی به جز کلنگزنی برای این پروژه انجام نشد، در دولت نهم و دهم با آنکه توجه بیشتری به راهآهن غرب شد اما وعده افتتاح در سال ۹۰ به سال ۹۲ موکول شده و با رفتن دولت دهم عملا این پروژه مهم ریلی به فراموشی سپرده شد.
*از طرح استضیاح وزیر تا فراموشی
خردادماه سال گذشته حیدری طیب نماینده کرمانشاه در مجلس از طرح سئوال و پس از ان استیضاح آخوندی به دلیل بیتوجهی به راهآهن غرب خبر داده و گفته بود: تمام مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه واقعا به صورت کارشناسی دقیق و فنی بوده است از جمله بحث آبهای مرزی، پالایشگاه آناهیتا و راه آهن غرب. حال با این تاکیداتی که با نظر کارشناسی بسیار دقیقی توام بوده است چرا باید دولت در بودجه توجه خوبی به این پروژهها به خصوص راهآهن غرب نداشته باشد.
وی با بیان اینکه توصیهام به وزیر راه و شهرسازی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی این است که به هر شکلی شده بحث راهآهن غرب را در اولویت قرار دهند، گفت: از دولت میخواهیم به بحث اقتصادی مرزهای غربی توجه بیشتر شود چراکه هماکنون که با وجود آنکه هیچ زیرساختی در این زمینه نداریم حجم مبادلات ایران و عراق ۱۰ میلیارد دلار در سال است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بحث زائران عتبات عالیات نیز وجود دارد، افزود: دولت باید پروژه راهآهن را در اولویت کاری قرار دهد.بودجه این پروژه نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
وی با اشاره به اینکه منتظریم پاسخ مطلوبی به این نامه داده شود، ادامه داد: اگر اینگونه نشود به طور یقین علاوه بر طرح سئوال از وزیر راه و شهرسازی موضوع استیضاح هم در دستور کار قرار میگیرد.
وی با بیان اینکه عملیات ساخت حدود ۹۰ درصد خطآهن ملایر تا کرمانشاه انجام شده و فقط ریلگذاری این منطقه باقیمانده است، تصریح کرد: اما وضعیت خطآهن کرمانشاه-خسروی اینگونه نیست، خواسته ما این است به این پروژه سرعت داده شود و پیمانکاران بیشتری در این پروژه فعالیت کنند.
در ادامه محبی عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه با بیان اینکه راهآهن غرب برخلاف برخی از آمارهای خوشبینانه در حال حاضر ۶۶ درصد پیشرفت فیریکی دارد.
وی با بیان اینکه تاکنون موفق به دیدار با رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی جهت بیان مشکل بودجه راهآهن غرب نشدهام، گفت: از طریق مجمع نمایندگان نیز تاکنون بیان این مشکل میسر نشده است.
محبی با اشاره به اینکه راهآهن غرب یکی از محورهای مورد توجه مقام معظم رهبری است، افزود: مدیریت استان نیز برای تعیین تکلیف بودجه راهآهن غرب با توجه به اینکه کرمانشاه به عنوان استانی استراتژیک و محوری در کشور مطرح است در کنار پیگیریهای نمایندگان استان تلاش کند.
وی با اشاره به اینکه ردیف بودجه سال ۹۴ راهآهن غرب نزدیک به ۱۵۶ میلیارد تومان است، گفت: بر اساس آخرین گزارش معاون وزیر راه و شهرسازی در مهر ماه از مبلغ بودجه مذکور، بودجهای به راهآهن غرب تخصیص نیافته است.
همانگونه مشاهده میشود راهآهن غرب یکی از پروژههایی بوده که در حدود یک ربع قرن با وجود اهمیت بسیار بالا به دلایلی مورد توجه دولتها قرار نگرفته است. این پروژه بر اساس شنیدهها بسیار کُند شده که مهمترین دلیل آن نیز عدم تزریق منابع مالی عنوان میشود
و آخر اینکه عبدالله بهادری مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه شهریور امسال با اشاره به اینکه راهآهن غرب شامل دو فاز ملایر- کرمانشاه و کرمانشاه – خسروی است، گفته بود: این طرح در فاز ملایر به کرمانشاه از پیشرفت خوبی برخوردار است و برای بهرهبرداری از آن تا پایان تیر ماه سال آینده تلاش میشود.
وی با بیان اینکه خطآهن ملایر-کرمانشاه ۲۷۰ کیلومتر است، افزود: فاز ملایر-کرمانشاه پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و مجموع دو فاز ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با اشاره به اینکه فاز دو راهآهن غرب (کرمانشاه-خسروی) ۳۳۰ کیلومتر بوده که ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد:در صورت انعقاد قرار داد با شرکت چینی و تأمین فاینانس خارجی، فاز نخست این طرح تا پایان تیر ماه سال آینده و فاز دوم نیز اواخر سال ۹۶ به بهرهبرداری میرسد.
افتتاح مشروط خطآهن کرمانشاه-خسروی در پایان سال ۹۶ گویای این واقعیت است که به هیچ عنوان نمیتوان امیدوار بود تا اربعین سال آینده یعنی پاییز ۹۵ مشهد و کربلا از طریق راهآهن به هم متصل شوند. شنیدهها حکایت از آن دارد به دلیل عدم تزریق اعتبار مورد نیاز، این پروژه تقریبا متوقف شده و وعدهها در خصوص تامین منابع مالی راهآهن غرب تا الان محقق نشده است.
بدون نظر