شوراها و دهیاران می‌توانند با فرهنگ‌سازی در تبیین برنامه‌های دولت نقش محوری داشته باشند

حرکت کارخانه سیمان نهاوند در جهت کسب موفقیت و افتخار است

برنامه فعالیت پزشکان متخصص در کلینیک تخصصی امام خمینی (ره) نهاوند اعلام شد

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز دوشنبه

ورود به منطقه حفاظت شده ملوسان نهاوند تا پایان خرداد ماه ممنوع است

شأن نماز جمعه مطالبه‌گری و بیان مطالبات مردم است

دو کشته و ۲ زخمی در تصادف ساعاتی قبل جاده نهاوند_ فیروزان

سال گذشته بیش از ۳۸ هزارتن آسفالت در سطح خیابان ها و معابر شهری نهاوند اجرا شد

جلسه واگذاری ۱۰۴ قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن نهاوند برگزار شد

مردم نان تیره و سبوسدار مصرف کنند

  • کد خبر : 1166

صدای نهاوند:

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا گفت: ۲۸۵ سایت که در ترویج افکار داعش فعالیت داشتند،‌ توسط پلیس شناسایی شدند.

به گزارش صدای نهاوند، سرتیپ دوم سید کمال هادیان‌فر رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا در نشست خبری امروز (دوشنبه) با اشاره به دستاوردهای پلیس فتا در کشف جرایم اظهار کرد: حدود ۱۷۰۰ روز از تاسیس پلیس فتا در کشور می‌گذرد و این پلیس فعالیت جدی خود را از سال ۹۰ آغاز کرده است.
 
وی افزود: سعی کردیم با استفاده از توان تخصصی و با استفاده از دو سند راهبردی به فعالیت  خود در کشور ادامه دهیم  که سند اول مربوط به زمان تاسیس پلیس فتا و سند دوم مربوط به زمان بهره برداری و دوران فعالیت این پلیس است.
 
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا با اشاره به فعالیت‌های پلیس فتا بیان کرد:دیانت از اقتدار دولت، جلوگیری از جرایم و حملات سایبری طبق حریم خصوصی افراد،‌تامین امنیت فضای مجازی و حفظ آزادی‌های مشروح جامعه و مراقبت و پایش از فضای مجازی برای ممانعت از سوء استفاده از این فضا از جمله اقدامات پلیس فتا است.
 
 سرتیپ دومهادیان فر افزود: در این راستا در ۱۳۰ نقطه کشور و یازده مرکز استان پلیس فتا در حال فعالیت است.
 
وی گفت: ۷۲ درصد از افراد شاغل در پلیس فتا بالای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند و بسترهای لازم برای افزایش دانش شاغلان پلیس فتا آماده است و در این راستا آزمون‌هایی هر سه ماه یکبار از شاغلان  این پلیس انجام می‌گیرد.
 
رئیس پلیس فتا اظهار داشت: حدود سه میلیارد کاربر اینترنتی در جهان وجود دارد  که از این تعداد ۴۶۸ میلیون کاربر مربوط به ایران است که بیشتر این افراد را قشر جوان تشکیل می‌دهد.
 
 سرتیپ دومهادیان فر در خصوص ضریب نفوذ اینترنت در جهان بیان کرد: ضریب نفوذ اینترنت در جهان ۹۱ نفر از ۱۰۰ نفر ،در خاورمیانه صد نفر و در ایران ۱۰۵ نفر است که این نشان دهنده نفوذ فضای مجازی در کشور است.
 
وی گفت: در هر ثانیه یک نفر قربانی فضای سایبری می‌شود و ۱۱۳ میلیارد دلار هزینه‌ای است که  مجرمان فضای مجازی در جهان به دولت‌ها تحمیل کرده‌اند و ۳۸۸ میلیارد دلار در این زمینه به دست آورده‌اند.
 
رئیس پلیس فتا در رابطه با  نفوذ اینترنت در کشور بیان کرد: بیش از هشت هزار و پانصد کافی‌نت، ۹۲۰  آی‌تی نت،‌۳۳ بانک و ۳۶۳ میلیون کارت بانکی در کشور وجود دارد که به ازای هر ایرانی ۵ کارت بانکی در کشور وجود دارد.
 
 سرتیپ دومهادیان‌فر تصریح کرد: یازده میلیون جرم مرتبط با فضای سایبری در جهان کشف شده است که سه میلیون  آن مربوط به کشور آمریکا است که این کشور در این رابطه ۸۰۰ میلیون دلار خسارت دیده است.
 
وی افزود: هزار و هشتصد میلیون پانصد هزار پرونده تاکنون  رسیدگی شده که از این تعداد دو هزار و پانصد شاکی و مالباخته وجود دارد و در این ایام  به پرونده ۲۸ هزار نفر رسیدگی شده که هشتاد و پنج درصد مجرمان مرد و ۱۵ درصد زن هستند.
 
رئیس پلیس  فتا تصریح کرد: متوسط کشفیات پلیس فتا ۸۵ درصد بوده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ ،‌۶۴ درصد رشد کشفیات را نشان می‌دهد.
 
 سرتیپ دومهادیان فر بیان کرد: در این مدت با رشد ۱۷ درصدی در جرایم سایبری مواجهه بودیم که یازده درصد مربوط به جرایم اخلاقی بوده و بیشترین جرم با ۵۲ درصد مربوط به به برداشت‌های غیر مجاز است که با آموزش از طریق رسانه‌ها  توانستیم‌ در این زمینه ۳۹ درصد کاهش داشته باشیم.
 
وی افزود: ۸۵ درصد جرائم مربوط به برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌ها توسط پلیس فتا کشف شده است که علت وقوع این گونه جرائم سوء استفاده از اعتماد مال باختگان فشینگ با استفاده از ابزارهای ATM تشخیص داده شده است.
 
رئیس پلیس فتا تصریح کرد: دومین جرم در فضای سایبری با ۱۲٫۶ دهم درصد مربوط به حک حرمت افراد بوده که این جرم نسبت به سال ۹۰، ۴۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد و جرائمی مانند کلاهبرداری اینترنتی، افشای فیلم‌های خصوصی از دیگر جرائم موجود در حوزه هستند.
 
وی افزود: تهران با بیش از ۲۹٫۵ درصد از پرونده‌ها در رتبه نخست جرائم سایبری قرار دارد و استان‌های فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و اصفهان در رتبه‌های بعدی قرار دارند و استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و شمالی شرق تهران  و منطقه ویژه کیش دارای کمترین جرائم در این فضا هستند.
 
رئیس پلیس فتا با اشاره به آمار جرائم در ۸ ماهه نخست سال بیان کرد: هزار و ۱۷۶ فقره جرم از ابتدای سال رخ داده است که این رقم ۱۳ و ۷ دهم درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ نشان می‌دهد و از این تعداد ۹ هزار و ۱۴۰ پرونده کشف شده که بیشتر آن‌ها کمتر از ۲۰ روز از وقوع جرم بوده است.
 
 سرتیپ دومهادیان‌فر گفت: درصد پرونده‌های کشف شده در سال جاری رشد ۸۹٫۸۲ درصدی را نشان می‌دهد که در سال ۹۴، ۸۴ درصد متخلفان مرد و ۱۶ درصد زن بوده‌اند که در این حوزه جرائم مرتبط با زنان یک درصد افزایش یافته  است.
 
وی افزود: ارزش ریالی پرونده‌های کشف شده ۴۷۴ میلیارد و ۵۳۰ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۸۰۸ ریال بوده است که از این میزان نزدیک ۶۰ درصد اموال به مال باختگان باز گردانده شده که بیشترین برداشت‌ها مربوط هتک حیثیت افراد و کلاهبرداری بوده است.
 
رئیس پلیس فتا گفت: در ۸ ماهه نخست سال با ۱۶ درصد کاهش در حوزه جرائم مرتبط با هتک حیثیت و انتشار عکس‌های خصوصی روبه رو بودیم و ۶۰ درصد جرائم کلاهبرداری کاهش نشان می‌دهد، اما با رشد ۴۸ درصدی جرائم اینترنتی رو به رو بودیم.
 
 سرتیپ دومهادیان‌فر در رابطه با پرونده‌های مرتبط با شبکه‌های پیام رسان در ۸ ماه نخست سال بیان کرد: در این زمان هزار و ۱۷۶ پرونده تشکیل شده  که ۲۰ درصد مرتبط با شبکه‌های پیام رسان بوده که از این مقدار ۴۰ درصد مربوط به شبکه تلگرام است.
 
وی گفت: عوامل موثر در وقوع جرم در فضای مجازی به چند عامل از جمله بی انگیزگی بزه دیدگان برداشت‌های با مبلغ کم، پنهان ماندن هویت مجرمان و از طریق وای‌ فا های آزاد ، افزایش کاربران ویژگی‌های وب در قبیح ندانستن برخی از جرائم، پیچیدگی جرائم و اشکالات ساختاری ، مشکلات اخلاقی کاربران و ثبت پایین اطلاعات کاربران از جمله عوامل بوده است.
 
رئیس پلیس فتا تصریح کرد: ۶۳ درصد پرونده‌ها با انگیزه کسب مال نامشروع، ۱۴ درصد موضوعات ضداخلاقی، ۱۳ درصد به قصد انتقام جویی و ۱۰ درصد با کنجکاوی دست به انجام جرم در فضای مجازی زده‌اند که متوسط سن مجرمان ۲۳٫۵ سال را نشان می‌دهد.
 
 سرتیپ دومهادیان‌فر افزود: روزانه بیش از صد هزار سایت با انگیزه مجرمانه ساخته می‌شودکه از این میزان ۴۷ هزار و ۴۴۲ هزار سایت مجرمانه در رابطه با فحشا، فروش مواد مخدر، قمار بازی و شرط بندی فروشگاه‌های اینترنتی غیر مجاز سایت‌های همسریابی، فال گیری و تبلیغات غیر مجاز غیر فعال شده است.
 
وی تصریح کرد: تلاش در راستای سالم سازی و شناسایی کانال‌های غیر مجاز در شبکه‌های پیام رسان منجر به کشف ۳ هزار و ۵۶ روبات و کانال غیر مجاز در شبکه‌های پیام رسان شده است که در این راستا ۱۲۳ هزار سایت و صفحه در عرصه تروریستی کشف شده است.
 
رئیس پلیس فتا بیان کرد: در طول یک سال و ۸ ماه گذشته ۲۸۵ سایت ترویج دهنده اخبار داعش شناسایی و غیر فعال شده است که ۱۵۸ مورد مرتبط با خارج کشور و ۵۳ مورد در داخل کشور شناسایی و دستگیر شده‌اند که بیشتر این سایت‌ها در استان‌های مرزی شکل گرفته‌اند.
 
وی افزود: در طرح‌هایی که پلیس فتا اجرا کرده است سعی کردیم ابتدا با تذکر در مرحله دوم هشدار و مسدود سازی و از دسترس خارج کردن سایت‌ها و در آخرین مرحله با دستگیری افراد با مجرمان مقابله کنیم که تمام هشدارهای پلیس فتا صرفا از طریق ایمیل پلیس داده می‌شود و این پلیس از پیش فضای به مانند کانال‌های پیام رسان در این زمینه استفاده نمی‌کند.
 
رئیس پلیس فتا گفت: در رابطه با مقابله با فروشگاه‌های غیر مجاز اینترنتی با هماهنگی با وزارت صنعت، معدن، تجارت ۲۱ هزار فروشگاه اینترنتی موفق به دریافت نماد اعتماد از سوی پلیس فتا شده‌اند و به شهروندان توصیه می‌شود در هنگام خریدهای اینترنتی به نماد اعتماد در این سایت‌ها توجه کنند.
 
 سرتیپ دومهادیان‌فر در رابطه با حوزه امنیتی و حملات سایبری بیان کرد: تاکنون ۲۱۵ حفره امنیتی در شبکه‌های مجازی کشور کشف شده است که ۱۷۷ حفره مربوط به سایت‌های دولتی و ۳۸ مورد مربوط به سایت‌های خصوصی هستند.
 
رئیس پلیس فتا گفت: از ابتدای سال جاری ۶۹ هزار و ۷۱۹ مورد حمله سایبری در کشور رخ داده است که ۹۸۸ مورد مرتبط به سایت های دولتی و در حوزه بانکداری و ۱۶ مورد حفره امنیتی کشف شده است که ۹ مورد مربوط به بانک های خصوصی و ۷ مورد مربوط به بانک های دولتی است که به آن‌ها هشدار داده شد.
 
سرتیپ دومهادیان‌فر گفت: سازمان اینتر‌پل مرکزی را تحت عنوان مرکز سایبر‌ی اینتر‌پل ایجاد کرده که پلیس فتا از سال ۹۰ عضو موثری در این مرکز به شمار می‌آید که ساختمان اصلی آن در کشور سنگاپور قرار دارد.
 
وی افزود: در حال حاضر پلیس فتا عضو فعال کار گروه جرائم سایبری دنیا است که ۱۷۹ کشور در این مرکز عضو هستند که می‌توان با دیگر کشورها پرونده‌های جرائم را رد و بدل و پیگیری کرد. 
 
سرتیپ دومهادیان‌فر بیان کرد : کلاهبرداری نیجریه‌ای که چند وقتی است در تمام دنیا مرسوم شده و در این رابطه ۲۱ پرونده در سال ۹۱ ثبت شده است که مجرمان اقدام به برداشت پول های گزاف از صرافی ها و شرکت های بزرگ می‌کردند که پلیس فتا در حوزه بین‌المللی توانست ۶۳ میلیارد دلار از پول ها را کشف و از طریق کشور های ثالث به مال‌باختگان بازگردانند که یکی از قربانیان اصلی این پرونده یکی از شرکت های خودروسازی بزرگ کشور است که پول ها به طور کامل به این کشور بازگردانده شد. 
 
رئیس پلیس فتا گفت: با اشراف کامل و دسترسی بر شبکه‌هایی مانند فیسبوک و تویتر توانستیم ۷۰ درصد سایت های مجرمانه و حاد را مانند صفحات جلعی ،جعل اسناد و مدارک، صفحات مرتبط با افراد معروف و نیروهای مصلح و ناجا را در فیسبوک و اینستاگرام حذف کنیم. 
 
سرتیپ دومهادیان‌فر افزود: در یکسال گذشته طی گزارشی ۲هزار آی پی و آی تی آلوده در ۱۹۳ کشور شناسایی شد که از طریق باتنت اقدام به حملات سایبری در دیگر کشورها می‌کردند که به نام ایران تمام می‌شد و بیشتر این حملات از سوی کشور آمریکا، عربستان سعودی و رژیم صهیونستی اسرائیل بوده است در این زمینه کاربران شبکه های مجازی توصیه می‌شود که آنتی ویروس های خود را به صورت دوره‌ای بروزرسانی کرده و اقدام به تغییر هفتگی پسورد های خودشان کنند.
 
وی در رابطه با دست آورد های پلیس فتا گفت: ارتقاء احساس امنیت، کاهش جرائم اینترنتی ،افزایش همکاری های بین‌المللی و کاهش جرائم امنیتی به خصوص در حوزه تروریست از جمله دستاورد های پلیس فتا بوده است. 
 
رئیس پلیس فتا تصریح کرد: پلیس فتا در هیچ یک از شبکه‌های خارجی و پیام‌رسان دارای صفحه کانال و روبات نیست ولی با اشراف کامل در این فضا ها رصد می‌کنند و تمام هشدارهای پلیس فتا از طریق ایمیل و سایت این پلیس انجام می‌شود و هیچگونه پیامکی از طریق موبایل به افراد ارسال نمی‌شود.
 
سرتیپ دوم هادیان فر بیان کرد: ‌ماهیت پلیس فتا تامین امنیت و افزایش امنیت عمومی است و به هیچ عنوان وارد فضای خصوصی افراد نمی‌شود مگر اینکه شکایتی رخ دهد.
صدای نهاوند

کانال

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش