سردار محمدرضا زاهدی در حملهٔ رژیم صهیونیستی به شهادت رسید

کشف چک پول‌های تقلبی در نهاوند

جریمه ۶۰ میلیون ریالی شکارچی جوجه تیغی در نهاوند

امتحانات نهایی نهاوند برای اولین بار در ۳ پایه برگزار می‌شود

دستگاه‌های شهرستان نهاوند به کمک آموزش و پرورش بیایند

فضای شهر و سیمای شهری نهاوند زیبنده میزبانی نوروز نیست

  • کد خبر : 11243

صدای نهاوند:
در اولین شب آغاز ماه محرم ماه عزای شیعیان و عاشقان اباعبداله الحسین (ع) مراسم آئینی رخصت یا مولا با حضور عزاداران هیئت حسینی جوانان، پیشکسوتان و ورزشکاران ورزش باستانی و جمعی از مسئولان و عزادران نهاوند در زورخانه پوریای ولی نهاوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صدای نهاوند، مراسم پنج شنبه شب در فضایی معنوی و سرشار از اندوه در محل زورخانه پوریای ولی که با پرچم و بیرقهای یا ابا عبدالله سیاه پوش شده بود برگزار شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان نهاوند در حاشیه این مراسم به خبرنگار صدای نهاوند گفت: مراسم «رخصت یا مولا» از چندین سال قبل در شهرستان نهاوند هم‌زمان با شب اول ماه محرم با همکاری هیئت حسینی جوانان وهیئت باستانی نهاوند  با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی  و جوانان برگزار می‌شود.

محرم روزبه افزود: از آنجائیکه زورخانه ها با نام مولای متقیان امام علی(ع) آمیخته شده اند، عزاداران حسینی و ورزشکاران پهلوانی برای رخصت از امام علی(ع) به منظور اذن ورود به ایام محرم و عزاداری فرزندش امام حسین(ع) در زورخانه نهاوند گرد هم می آیند و با خواندن اشعار مذهبی و اجرای آئین ورزشی به شکلی نمادین خود را برای عزاداری آماده می کنند.

روزبه گفت: در این مراسم سراسر گود زورخانه با پارچه مشکی سیه پوش شده و پیشکسوتان ورزش باستانی با بستن شال و لباس سیاه به نشانه عزا به اجرای بخشی از ورزش زورخانه ای می پردازند.

رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند اظهار داشت: این مراسم حزن انگیز از سوی میهمانان مراسم مورد توجه قرار گرفته و فضای ورزشی را با روح جوانمردی و ایثار آمیخته می کند.

محرم روزبه بیان داشت: میهمانانی که وارد سالن و گود زورخانه می‌شوند پس از رخصت گیری توسط پهلوانان نهاوندی، شال سیاه‌رنگی بر گردن انداخته و سربندی نیز بر پیشانی آن‌ها بسته می‌شود.


وی افزود: بر اساس رسم و رسوم دیرینه محل گود زورخانه سیاه‌پوش و قاریان در این مکان به قرائت قرآن می‌پردازند و سپس مرشد اشعاری را در رثای سالار شهیدان می‌سراید.

همین الان می توانید عضو شبکه پایگاه خبری صدای نهاوند در تلگرام شوید. عضویت در شبکه تلگرام

*

code

  • عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد.
  • از نوشتن نظرات با حروف لاتین خودداری شود .

خبرگزاری صدای نهاوند

پشتیبانی سایت توسط کارپوش